torsdag 28 augusti 2014

(V)alstuga

Valstugorna i Kristianstad ligger väldigt dumt i år. Vid Stora Torg där folk inte ens parkerar bilen längre. De man möter är ofta samma människor som slår ihjäl dagarna med att gå från stuga till stuga för att prata av sig. Eller passa på att skälla ut politikerna (oavsett färg). Det är inte märkligt att Vänsterpartiet Kristianstad prioriterar att synas och prata där väljarna finns. På "ghettot" eller "byhålorna". Men va fanken - det är KUL att sitta i stugan ändå! Med sol i sinne och kaffe i muggen! Mitt mellan Pölsemannen och kebabvagnen! Helst med lite trevligt sällskap! Kul att bli intervjuad av gymnasieungdomar om saker som skola och ungdomsarbetslöshet. Och det slår en själv att Vänsterpartiet verkligen har ett helhetsperspektiv. Vi vill anställa rejält inom offentlig sektor. Vi vill bygga många nya hyresrätter, inte minst för ungdomar som ska kunna flytta hemifrån innan de fyller 25. Vi vill ha en grön omställning av samhället... vi behöver ingen ungdomsarbetslöshet på 25%! Man undrar vad de får för svar i de andra stugorna? Av SD att de inte får jobb för invandrarnas skull? Av de borgerliga att de måste jobba för sämre lön första åren? Ungdomen är framtiden! Och jag är glad att jag har min ungdoms röda ideal kvar! Att jag inte har blivit ännu en gnällig och uppgiven medelålders svensson som tappat hoppet och röstar på Sverigedemokraterna av ren maktlöshet...!

Inga kommentarer: