lördag 9 januari 2016

♥ 2015 ♥



2015 var ett förtrollat år! Faktiskt det bästa i mitt liv! Det var dock inte bara kvinnor, vin och sång! Framför allt var det POESI! Det började som en saga! Med kärlek i Roslagens famn! Med plötsliga jobbintervjuer hemma i Kristianstad! Det ljusnade oväntat efter det mörka året 2014 (ett svart år av arbetslöshet och min mammas tragiska bortgång)! Efter snart 25 år fick jag äntligen min lägenhet renoverad och det känns ännu som ett helt nytt, luftigare och fräschare hem! Sagan slutade inte där! Jag skulle rentav få flytta in i ett slott! Citadellet i Landskrona (med adress "Slottet"!) dit jag flyttade med min praktik på Centrum för Arbetarhistoria! Där jag fick vara med om att påbörja arbetet med ett arbetarhistoriskt bibliotek och hjälpa till med en utställning om Öresundsvarvet! Men det riktigt stora detta år var självfallet släppet av min diktsamling Stjärnbarn. Dikter och drömmar! I april satt jag med mina vänner Stefan och Per-Ola och mumsade en asiatisk buffé i Kristianstad! Vi pratade om att jag sedan länge haft ett manus till en diktsamling! Vars utgivning jag seriöst slutat tro på! Ett kvartal senare hade det inte bara blivit en bok - det hade svällt till ett helt koncept! Det började med en inbjudan till Litteraturrundan på biblioteket i Tyringe av min förläggare och "bokmorska" Leif Frid! Frågan om jag inte kunde göra en förfrågan om förhandsköpare på Facebook? Varför inte? Ett dygn efter förfrågan hade jag tillräckligt många förhandsköpare för att våga mig på ett släpp! Själva boksläppet hölls sista lördagen i juni på Conditori Fantasi i Kristianstad (där jag även haft release för min första bok Martins stora röda i november 2012)! Det var ett fantastiskt och välbesökt boksläpp där varje köpare fick en egen dikt uppläst! Vi fortsatte festligt efteråt med picknick, grill och mys i det gröna i Tivoliparken! En gitarr fanns lägligt på plats och med Stefans musikaliska tolkningar av dikterna (korrekturläsaren blev min första tonsättare!) kom boken redan på släppet att fungera inte bara som en diktbok utan även som en sångbok! Detta var bara början! Stefans tolkningar är fantastiskt finstämda och vackra! Nu skulle jag få min andra musa i Ewa Nilsson (korrekturläsaren som blev min andra tonsättare!)! Plötsligt var över 60 av dikterna i min ganska tunna lilla diktsamling i fickformat förtrollade till odödliga vackra visor! Ewa hade bjudit upp mig till sin egen stadsfestival i Köping (som jag inte visste var det fanns på kartan) i juli-augusti för att läsa lite dikter! Väl på plats i hennes pittoreskt mysa lägenhet i denna pittoreskt mysiga lilla stad satt vi och skapade program för en hel turné med mina dikter framförda av oss båda i olika nyanser: Stjärnbarn i dikt och ton! Jag reciterade ur boken! Ewa sjöng och spelade till akustisk gitarr! Vi uppträdde för Rotary på stora hotellet i Köping! För en utomhuspublik som åt räkmackor och applåderade under parasoller i ösregn på Skolans Bokcafé i Ekebybro! Under regn, paraply och parasoll på Kulturhänget utanför Vänsterpartiets lokal (där jag själv fick ett gästspel med uppläsningar ur min första bok)! På stora scenen på Hökartorget! Det mest hisnande och häftiga var ändå att inför en jättestor kamera (och vissa mindre men lika fokuserade) stå en timme och framföra en föreställning med 100% kärleksdikter i dikt och ton på Art Gallery Quirinus (som just haft vernissage på en helt fantastisk utställning med kärlekskonst)! Jag har aldrig sett mig som en kärlekspoet! Men med tanke på att det tog en timme så inser jag att mycket kretsar kring kärleken i min diktning (från vågad erotik via förälskelse till den rena kärleken till ett barn)! Det hela avslutades med att publiken blev tagna på sängen/stolarna av att Ewas vän Anno plötsligt kom ut i en (Ann)orientalisk dans (till elektronisk jojk)! Själv hade jag överraskats under Kulturhänget då det underbara progg-punkbandet Halva Mänsklighetens sångerska Sara kom upp och sjöng duett med Ewa under ett par tolkningar av mina dikter! (Sök på "När kärleken kom till stan" på YouTube för intervjuer och kärleksföreställning!) Jag och Ewa hoppade i hennes bil och fortsatte sagan hos mig! En underbar föreställning en sommarkväll sittande i gröngräset i Tivoliparken med lyssnare i en ring! Stora ögon och stora öron! En magisk timme kvällen efter i Kafé Verums mysiga miljö med notställ och gitarr i Hässleholm fick avsluta sommarens turné! Tack vare min vän Jan-Olof Blom som bjöd ner oss till två föreställningar på Kulturnatten i Karlshamn i början av oktober fick jag besök av Ewa igen! Det blev en bejublad dubbelföreställning i Karlshamn och en lika uppskattad kväll kvällen innan i Vänsterpartiets lokal i Kristianstad (dessa förställningar finns mer utförligt beskrivna i min blogg om ni går tillbaka till oktober)! Veckan hos Ewa i Köping i somras var inte bara "jobb"/"kärt besvär"! Vi hann med mycket! Rundvandringar i Köping och Arboga! Besök på Bilmuseet i Köping (som alla som har vägarna förbi borde besöka) och Jazzens Museum (med allt från Povel Ramels hatt och brillor, Charlie Normans första piano och Benny Goodmans klarinett) där vi på första raden avnjöt en underbar konsert med Weeping Willows (under ösregn och regntak)! Ewas fantastiska mat och att bli väckt på morgonen av en sång till gitarr är ett kapitel i sig! Ewa ligger överhuvudtaget bakom mycket av mitt år 2015! Bokförsäljning (inte bara under min författarpresentation på bokhandeln Fablernas Värld i Köping)! Två artiklar om mig på Kristianstadsbladets kultursidor! Vi var båda med i direktsändning i Sveriges Radio Kristianstad! Artikel i Bärgslagsbladet! Största framgången är självfallet att ha funnit en ny vän som får mig att våga mig på nya drömmar! Minst lika stort som detta är självfallet det man upplevt med "gamla" vänner! Jag återvände naturligtvis till Hästveda och Linn! Inte bara (vadå "bara"?!!) för att möta och ta farväl av sommaren med härliga rockers i stugan vi brukar hyra för våra rockhelger! Vi såg Håkan Hemlin framföra Nordmans magiska folkpoprock med skogen som fond över Göingeskogen och med solnedgång över Luhrsjön bakom! Vi sov under stjärnorna, badade i natten under stjärnorna och smög oss ut att knycka ved från kollot som värsta busigaste barnungarna...! Detta året var det första detta millennium jag inte haft biljett till Sweden Rock Festival! Helt plötsligt sa ekonomin stopp! Men jag har vänner! Som inte bara tycker synd om mig utan även tycker att jag helt enkelt hör till festivalen! Första dygnen fick jag bo lyxigt i Linns husvagn vid stranden! Resten av festivalen blev jag bjuden till Andreas, Mats och de andra på festivalcampingen! Praktisk solidaritet! I bästa vänners lag! Och en underbar vecka (där jag faktiskt lyckades tjuvtitta och tjuvlyssna på Exodus, Wolf och Alestorm)! Det blev ovanligt lite konserter och festivaler detta år! Å andra sidan stod jag på scen själv! The Hooters på Östersjöfestivalen i Karlshamn (med ett magnifikt oväntat inhopp av Nicklas Strömstedt då det amerikanska bandet levererade min älsklingssång Om på ädlaste svenska) där jag och Linn hade mys och fest med Jan-Olof och Lotta är ett minne! Thåström, Sofia Karlsson och Gogol Bordello på Malmöfestivalen är starka minnen! Men framförallt fick jag uppleva två av mina absolut största drömmar! En vän lockade med mig på en kryssning i november! Först när jag var på skutan förstod jag att min största idol Sven-Bertil Taube skulle uppträda! Ett par meter framför denna hjälte tog jag en kyss eller två i en yrande vals! Jag vet att han jublade! Där han sjöng och berättade på ett sätt som upphävde gränsen mellan honom och pappa Evert! Politisk var 2015 ett svart år! Murarna ersatte de gränskontrollerade broarna! Men jag såg solidariteten och civilkuraget i Malmö! Jag blev ordinarie i Vänsterpartiet Kristianstad och fick äntligen uppleva de fantastiska Vänsterdagarna i Malmö med politik, musik och kärlek! Jag fick bjuda på dikter om solidaritet och antirasism för Palestina och Ship to Gaza i Osby och inför hundra personer på Gustav Adolfs Torg i Malmö! Min poesi blev inte bara själslig onani! Hur avrundar man ett så här magiskt år? Jo, Stefan bjöd mig på Sissels julkonsert i Malmö! På första raden i detta nybyggda tempel! Jag stod tre meter framför och vrålade med i julens förkunnelser! Vid juletid blev jag bjuden till min kära syster Saras julkalas med god mat och fina presenter! Och jag minns storebror Peter Kondrups 50-årsfest i Stockholm! Där syskonen möttes! Där man satt frossande vid nattdansande TV4-kändisar! Men "Verkligheten" säger allt! Jag har inte nämnt allt! Jag har inte nämnt alla! Som att Stjärnbarn sålde slut på en månad och blev en andra upplaga som ännu säljer! Att min första bok Martins stora röda har blivit billig och odödlig e-bok! Jag har haft hälsan och rent av blivit friskförklarad från min muskelsjukdom (som drabbar en på miljonen och som jag fick höra att jag aldrig kommer att bli frisk ifrån) och jag slipper mediciner och regelbundna blodprover! Det enda jag saknade 2015 var ett riktigt jobb! Och även där hände det saker i november med jobb på en gymnasieskola i Malmö! Drömmen var komplett! Visst var 2015 en saga!!!! Kärleken och drömmarna består!!! ♥ 






























1 kommentar:

Anonym sa...

Inte dags att uppdatera bloggen?