lördag 31 januari 2015

Kärlek (en klyschig politisk blogg) ♥

Jag tar risken att låta hippie-klyschig. Men jag vet att kärlek är en konstruktiv kraft. Och att hat är en destruktiv. Vi bär alla på båda krafterna. När jag och min kärlek Serene tog ett par öl i baren på den grekiska restaurangen hemma på Gamlegården förra helgen kom vi i lag med väldigt olika människor. Unga invandrarkillar som jag själv varit lärare till. En sverigedemokrat som verkade väldigt besviken. Först tjabbade han politik mot mig då han kände igen mig som vänsterpartist. Jag var först rädd för fyllebråk. Men efter en stund ville han att jag och Serene skulle bli bästa vänner med honom och äta middag hemma hos honom och hans fru en gång i månaden. Han kände sig ensam. (Nu har jag inte lust med dessa middagar men vi skålade och hade kul.) Ett par lite äldre damer med missbruksproblem. Och sång och skrål. Lite "missanpassade" men snälla människor. Och en ung tjej som berättade att en av livsmedelsbutikerna här ute blivit utsatt för en anlagd brand. Med största sannolikhet ett hatbrott. Totalt meningslöst. En butik som verkligen ansträngde sig för att få unga i arbete. Jag är så förbaskat trött på att höra om hatbrott. Trött på alla rasistiska och infekterade hatdiskussioner på nätet. Jag hatar rasism. Jag hatar sexism. Jag hatar homofobi. Jag hatar orättvisor. Men om hat bara möter hat växer inget positivt fram. Människor är människor. Som behöver kärlek och vänlighet. Någon som lyssnar. Otrygghet och klyftor splittrar. Inte kulturmöten. Tvärtom. Dessa kan läka. En kulturskillnad just denna kväll var att vi som "etniska svenskar" satt och tog ett par öl på en söndag. Vi måste ju ha en ursäkt? Hmm.... vi satt på en grekisk restaurang. Och det var val i Grekland just samma dag. Vi kör en grekisk valvaka! En grekinna vi pratade med sa att hon hoppades och trodde att Vänsterpartiet (Syriza) skulle vinna. Vilket de gjorde. Och vi jublade och skålade på både svenska och grekiska innan vi lämnade! Grekinnan berättade om hur många grekiska barn svimmar i skolan då de i sin påtvingade nedskärningspolitik dragit in på skolmaten. Folk lever i direkt misär. När man ser hur de högerextrema krafterna växer i hela Europa (inklusive Sverige) och att de rena nazisterna blivit en parlamentarisk kraft i Grekland (bortsett från våld och mord på gatan) kändes den grekiska valsegern extra positiv. Kanske något som kan sprida sig (kanske till och med till Sverige?)? Att se till människors behov istället för att sparka på och försämra för de som redan har det sämst? Det behövs en positiv kraft som kan bygga upp istället för att riva ner. Föra människor samman istället för att splittra. Det får gärna kallas hippie-klyschigt. Men jag vill gärna kalla det Kärlek!

Inga kommentarer: