onsdag 11 februari 2015

Hat, våld och avhumanisering

Det som skrämmer mig mest är inte att anabola-stinna väktare eller labila poliser tar till övervåld ibland. Det är inget nytt. Det händer med jämna mellanrum och kan i bästa fall utredas. Det som skrämmer mest är inte heller "avsaknaden av civilkurage". Yrkesgrupperna i fråga har ett våldsmonopol. Det som skrämmer skiten ur mig är hur lätt det är att avhumanisera människor. Hur snabbt ett barn kan bli en "illegal" människa. Hur hatiska kommentarer på Facebook, Flashback och Twitter förr eller senare leder till mordiska attentat mot tiggare, läger, flyktingförläggningar och moskéer. Människor i vårt land som inte kan gå ut utan att dagligen bli antastade, trakasserade och hotade. Med hatiska skratt och skämt som en skämd efterrätt. När jag såg hur väktaren på Malmö central misshandlade ett barn trodde jag inte att jag kunde känna mig mer maktlös. Att klumpen i magen kunde bli värre. Jag hade fel. Hatet på nätet får det att kännas värre. Avhumaniseringen av människor känns allra värst....

Inga kommentarer: