tisdag 10 februari 2015

Skogstrollet och sagans hångelbänk

Solen skiner! Lyckan sprudlar! Näsan exploderar! Ögonen svider! Hals och gom kliar! Fem säkra vårtecken! Men det får vara värt allergi redan i februari! Ni börjar känna mina rutiner: eftermiddagspromenad på Näsby fält! Översvämningarna har nästan försvunnit! Islossning! Sjöarna har åter blivit kohagar och bokskog! Det blåser lite friskt som det ska göra på slätten! Slöa kråkor på mark och buskar och en ensam glada som seglar på himlen i en hopplös jakt på en god gnagare till lunch! Ännu flyger vildgässen över de skånska vidderna! Och jag känner mig som eleganten från vidderna! Slättens son! Hippie-vikingen! Trollet i sagoskogen! Som finns på riktigt! Magiska svampar i sagolika färger! Familjen Flinta är samlad på marken! Som när jag var här för bara ett par veckor sen var sjöbotten! Atlantis! Atlant-is! Sjön spricker upp och solen åker skridsko! Liten tuva bryter stor is! Solens spegel! Själens spegel! Hångelbänken mitt i träsket! Där de mossbeklädda stockarna och stammarna liknar dinosaurier! Kan det överhuvudtaget bli mer romantiskt?! Vinter? Vår? Sommar? Höst? Det känns som att det är alla årstider på samma gång! Som i själen! Jag är inte alltid så hälsosam mot mig själv! Och det trivs jag med! Men ibland känner jag mig hälsosam mot både kropp och själ! Som när jag går och tar bilder i naturen! Motion! Frisk luft! Sol! Färger! Dofter! Ljud! Kreativitet! Fantasi! Vardagens bekymmer kommer man icke undan! Men de ska aldrig få sabba mitt humör! Min lycka! Min korta lilla stund på jorden! Tack för att Ni vill följa med!

Inga kommentarer: