fredag 18 december 2015

Skolavslutning




Fredag 18 december! Dagen som idag känns extra högtidlig! Har till och med kavajen på! Nu vankas skolavslutning! Årets sista tidiga morgon! Och till och med tåget som tar mig till Malmö och jobbet lovar högsta partyfaktor! Framme! Inga lektioner och eleverna har sovmorgon dagen till ära! Nyttig frukost vankas till detta med grov bulle och frukt! Senare kommer det att bli både lussebulle, pepparkaka, skumtomte och annat smått och gott som hör en sådan här dag till! En aptitretare av vad som kommer att vänta...! Besök i yrkeselevernas verkstad med gigantisk högtalare i fikabåset och världens coolaste väggklocka i form av en motorhuv med Elvis på! Skön sjuttiotalsmusik (- "Hey teacher leave us kids alone!!!") Och plötsligt är man med kollegorna på Big Bowl i Malmö! En alkoholfri Staropramen så sitter första striken där (hur det går annars är kanske inte så viktigt...)! Så börjar julbordet! Och här krävs det både tid och fokus! Och buffévana! Inte minst med tanke på att det finns 40 olika sillsorter att frestas av! Jag ska villigt erkänna att jag har lite svårt för prinskorv! Men denna lammprinskorven är bland det mest läckra jag ätit i korvväg! För en skåning känns det extra exotiskt med hjortronsylt i ris a la maltan! Och alla julens gotter...! Det kändes svettigt att spela bowling efter en timme! Efter julbordet känner jag mig som ett bowlingklot! Vid slutet av detta supertrevliga samkväm får jag en julklapp i form av ett presentkort på 150:- på Akademibokhandeln! Böcker är dyra doningar i slika butiker och istället ämnar jag unna mig fina block och pennor! Som jag kanske kan skriva en egen bok med? Det känns dock som en härlig och värdig avslutning på denna terminen! Och jag ser både fram emot julledigheten och hoppas på att träffa alla trevliga människor igen! God Jul!!!!!










Inga kommentarer: