måndag 15 oktober 2012

Hårdrock & kinabuffé - en episk helgblogg

Fredag. Riktigt skönt med en nykter fredagskväll hemma. Fortfarande sliten efter Sweden Rock-båtarna för en vecka sen. Spaghetti, alkoholfri cider och att lyssna när Jonas Gardell läser sin fantastiska Torka aldrig tårar utan handskar spöar det mesta. Imorgon ska jag sova riktigt länge och kolla på Kunskapskanalen hela kvällen. Dessutom har jag idag färdat en egen prosa-poetisk bok. Fy fan va jag är vuxen! Sölves (riktiga) cider och hemmagjord (dock ej av mej) blodapelsinsaft med iskallt vatten. Kan vara den godaste saft jag smakat. Är inte ett dugg sugen på en grogg i afton. Somnar lika gott för det!
Lördag. Grått, regn och pissväder! Kan ju inte bli bättre! Nu slipper jag gå ut idag! Behöver inte ens slänga på mig brallorna! Ska bara sitta inne och mysa för mig själv! Jag är utsövd och kaffe och Eddie Meduza ska väl kunna sparka igår denna lördag! Upptäcker att jag har en kasse iskalla starkbärs i kylen! Blir bra att bota förkylningen med! Sen brakar det igång! Nio timmars hårdrockmaraton med den utsökta serien Hårdrockens historia och en ytterst intressant kartläggning av den svenska metal-scenens mest intressanta band (läs: Bathory, Candlemass, Therion, Tiamat m.fl.)! Serien är bland det mest intressanta jag sett! Det värsta med hair metal är inte själva musiken utan det faktum att det bästa sättet att skaffa tjejer på är att bli en.... tro fan att riktiga hårdrockare till största delen består av frustrerade killar...! Funderade över vem det är Mikael Åkerfeldt i Opeth låter som! Så kom jag på att det är Trazan Apansson! Och det är ju inte det sämsta! Kunskapskanalen får mig på värsta festivalhumöret.... Men jag kommer att sova gott, skönt och länge hemma i sängen...! Värt att betala TV-avgiften för! \m/ Hail Public Service! \m/
Söndag. Denna söndag hade jag bara tänkt stanna hemma. Sova ut och lyssna på ny bra musik, kurera förkylning och släppa all stress. Har jag gjort nu. Och fått ett anspråkslöst förslag av Steve om jag vill hitta på nåt trevligt. Typ sitta några timmar på restaurang China Wall och testa deras kvällsbuffé. Gissa vad man svarar?! Men först lite kaffe och musik. Efter att ha lärt mig att acceptera och rentav älska Therions nya Brigitte Bardot/France Gall/fransk chanson & schlager-platta Les fleurs du mal går jag över till Candlemass nya Psalms for the dead. Börjar och fortsätter härligt blytungt och domedagsbetonat. Mats Levén är mer än välkommen!
Sen bär det mot stan. Att äta buffé är för mig både en sport och en konstform. Nu är det dax för ett pass. Som dock blir ovanligt kort: mindre än två timmar inklusive kaffe och glass. Självfallet fortsätter vi på det sistnämnda hemma hos Steve. Kaffe, glass, levande ljus och gammal vänsterprogg i en bohemisk vindsvåning - ett vinnande mys-koncept! Vi hinner avverka kvällens avsnitt av Solsidan, ett par gamla intervjuer med husgudarna Afzelius & Wiehe samt Magnus Betnér IV. Sistnämnda är lika genialisk som hans övriga shower. Så är även denna helgen över. Tack Steve för en verkligt trevlig oplanerad söndag!

Inga kommentarer: