fredag 12 september 2014

Eftertankar från valstugan

Jag är glad av några veckor med pass i valstugan! Och besök av till största delen skolelever! Härliga unga öppna hjärtan (samt självfallet lite äldre med evigt unga hjärtan)! Vad har jag lärt ut? Inte ett skit! Jag är (trots att jag är lärare) liksom inte den typen! Vad har jag lärt? Mycket! Av unga oförstörda människor som ännu inte har rösträtt! Jag tror mig förstå varför ungar med invandrarbakgrund vill ha knappar med överkryssat SD! Vem fan vill vara oskyldig syndabock i ett land man fötts och växer upp i?! Jag tror mig förstå varför unga tjejer nickar igenkännande när jag säger att feministiskt självförsvar även handlar om att ta plats och bryta härskartekniker! Att tjejer på ett annat sätt är rädda att gå genom parken när mörkret fallit! Jag tror mig förstå när tjejer och killar på mellanstadiet säger sig känna sig stressade i skolan av att få betyg i sexan! Det är inte bara klyschor! Det är inte bara floskler! Det är inte bara fördomar! Det är verkligheten! För helt vanliga människor! I alla åldrar! Av alla kön! Från olika bakgrund! Lika unika! Lika underbara! Vi lär av varandra! Och vi bygger framtiden tillsammans! Det är ingen klyscha! Det är ingen floskel! Det är fan i mig ett löfte!!!!

Inga kommentarer: