måndag 1 september 2014

H(v)ad h(v)ilja (V)änsterpartiet?

Jag är egentligen inte intresserad av politik. Vad det gäller detaljstyrning av samhället. Det överlåter jag åt andra. Som med allt annat är jag helt oteknisk. Ändå har jag en politisk drift. Ett behov. En överlevnadsinstinkt? Jag och mitt parti (v)ill och (v)erkar för en totalomställning. En framtidsinriktad som ser både till klimat och människa. Som har en helhetssyn. Människans behov av välfärd, kultur och utveckling av hela själen. Inte bara utjämning utan avskaffande av skillnaderna mellan män och kvinnor när det gäller förutsättningar. Samma med klassbakgrund eller etnisk bakgrund. Eller sexualitet. Eller fysik. Alla människor är lika och ska ha likartade förutsättningar. Ett rikt liv där både arbete och frihet är en källa till glädje. Solidaritet med den lilla damen i rullator. Solidaritet med omvärlden. Jag vet att man kan skapa ett sådant samhälle. En sådan värld. Om man har visionerna. Om man har viljan. Jag tror på människans förmåga att tillsammans skapa något gott för alla. Att vi inte bara är cyniska små egoister som bara ser till egna plånboken. Tillsammans kan vi skapa ett vinna-vinna-läge. Alla tjänar på ett jämlikt samhälle. Ett rättvist samhälle. Ett solidariskt samhälle. Det får oss att må bättre. Till kropp och själ. Det är vetenskapligt bevisat. Reinfeldt har varnat för människor med visioner. Men om två veckor är det hans tur att vakna en måndag och inte ha sitt jobb att gå till.

Inga kommentarer: