lördag 22 december 2012

Folkhemmets Glans-dagar (hellre tryckt än förtryckt!)

Kulturutbyte får bokstavligen mänskligheten att gå runt. Lika stolt som jag blev av Gay Glans berömmande ord om min bok Martins stora röda. En fyrtioårskris i fickformat, lika glad blev jag över att få hans egen signerade och tillägnade bok i min hand: Så satan heller! - i skuggan av en blivande världsstjärna. En arbetarunges perspektiv på det svenska klassamhället under "folkhemmets glansdagar". Då enda sättet att hävda sig var genom framgångar. Som storebror: löparstjärnan Dan Glans. Men alla Askungar som den goda fén inte svingar sitt trollspö över? Jag återkommer med en recension här i bloggen. Julhelgernas läsning är dock definitivt räddad!
Det känns extra extremt kul att Gay liksom jag givit ut sin bok på Öraholma Bokförlag. Som verkligen satsar på den högsta formen av litterär kvalitet: att förverkliga helt vanliga, av den krassa kommersiella verkligheten förbisedda, människors drömmar om att ge sig själv en röst i tryckt form. Hellre tryckt än förtryckt. Och "bokmorskan" Leif Börje Frid kan kanske trolla fram en och annan bal på slottet ändå?

Inga kommentarer: