fredag 23 maj 2014

400-årsfest (dement dementi)!

Jag är skyldig en dementi (dement efter en 400-årsfest?): det var visst igår gubben Bernadotte från Stockholm besökte min stad! Underbart solig sommardag! Promenad i Kristianstad city och Tivoliparken! Missade kungens tal på Stora Torg men gråter inga tårar för det! Jag hade ju en trevlig dag med den riktiga knugen: Steve! (Mer ledsamt att SD som enda parti hade partytält på Lilla Torg! Men de får bara en parantes i min blogg!) Hälsoträdgårdens vänner hyllade stadens grundare Christian IV - kongen som åt och söp ihjäl sig! En god grillad chorizo för min del i en stad som plötsligt var förvandlad till ett tivoli! Evighetsköer för gratistårta var dock overkill - SÅ gott är inte alltid gratis! Däremot italiensk glass på Conditori Fantasis uteservering (passionsfrukt, jordgubb och Snickers [glass] var dagens fantastiska val till oräkneliga påtårar bryggkaffe)! Så hade även jag "firat" Kristianstads 400-årsdag! Om jag orkar ikväll fredag lockar litterära föreläsningar på Stadsbiblioteket med fantastiska Lena Sundström (bördig från Kristianstad) och minst sagt fascinerande historikern Ingemar Ottosson (min gamle handledare på högskolan) som nyligen givit ut en bok om min stad! Samt gratis metal med In Solitude och VampireBiljardkompaniet! Om jag orkar! Först ska jag på mamma Lenas inflyttningsfest i naturstenslunden på Jämshögs kyrkogård! Där jag VET att hon kommer att trivas bland gullvivorna! Gammal blomsteräng som det är!

Inga kommentarer: