onsdag 18 mars 2015

Norrsken

Visst avnjöt jag en eftermiddag på Näsby fält i grönskans tecken! Men det slutade inte där! Fast jag aldrig kunna drömma om att det skulle bli ännu grönare så plötsligt! I synnerhet inte vid midnatt! Jag sitter på Facebook och blir grön (!) av avund efter alla rapporter om norrsken söder om Polcirkeln! Och ger mig fåfängt ut! Bara 50 meter ut på fältet! Och plötsligt! Som om ett UFO var på väg att landa! Var är min foliehatt? Ett härligt grönaktigt sken från en klar stjärnhimmel ner mot ängen! Ser nästan ut att stråla ut direkt från Karlavagnen! Hjärtat jublar! Jag skrattar högt som ett barn på ängen med armarna mot natthimlen! Innan jag la mig för ett dygn sen la jag upp min dikt/hymn/invokation/bön Stjärngudinna! Och det känns som att hon hört bön! Kastar sitt gröna ljus! Bokstavligen i skånska myllan! Detta känns verkligen som "once in a lifetime"! Och jag brukar ha otur med stjärnfall och annat! En annan tanke slår mig! Kan detta ha något att göra med attentatet mot tidningen Norrskensflamman (vars arvtagare Flamman är den enda jag prenumererar på) i mars för 75 år sedan? Ett minne av de fem människor som där miste sina liv (medan attentatsmännen på högerkanten kom lindrigt undan)? En högaktuell påminnelse om hur en uppiskad stämning och hat kan leda till denna typ av terror? Oavsett om det jag upplevde vid midnatt var ett järtecken i skyn eller bara en vanlig solstorm så är det ett minne för livet!

Inga kommentarer: