fredag 2 maj 2008

...like a rolling stone

Aftonbladet är en märklig blaska. Jag är inte delägare längre sen jag bytte fack, men den har två sidor. Dels är den som vilken skvallerkvällsblaska som helst. Dels har den ledar-, och framför allt kultur- och debattsidorna som mig veterligt spöar allt annat. Expressen, för att inte tala om dess skånska utlöpare Kvällsposten, är det mest reaktionära och direkt barnsliga man kan läsa. Läste dessa båda nyss:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2372940.ab

Jag har skrivit tidigare här att vi har en barnfattigdom i Sverige. När jag åkte hem från Lund igår var det en liten kille på perrongen som propsade på mig hela tiden att köpa majblomma. Fast jag hade inte råd. I vår lilla lilla värld av majblommor finns det rännstensungar. Anno Domino 2008.

Jag är lite ambivalent v.d.g. Marcus Birro. Men här visar han upp sin bästa sida, vrålproppad med patos och ruggigt välformulerat:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2379787.ab


"Dina medelklasstrygga väggar, din kakelugn och ditt nyrenoverade kök, dina söndagsmiddagar och allt småborgerligt (och underbart) du omger dig med skyddar dig inte från någonting. Du kan raskt rasa från ”en av de flesta” till ”en av de få”.
Vi rör oss i cirklar, förbi varandra hela tiden. Det finns inget vi och dem. Det är bara något makten vill få oss att tro. För om vi tillhör en grupp människor spelar det liksom ingen roll hur vi behandlar de andra. Men de andra är vi de också…
Jag minns när jag drack. Jag brukade stå och stampa en bit ifrån Systembolaget fem i tio för att inte beblanda mig med fyllorna som hängde på dörrhandtaget när de öppnade. Jag övertygade mig själv om att jag inte var en av dem. Men visst var jag det.
Jag stod exakt lika långt ner i samma hål. Så fungerar solidariteten, den sträcker sig längre än den uppvärmda medelklasslyan jag bor i. Den är mer värd än tornrummet jag sitter och skriver i."

Tänk att kunna formulera sig så! Och sista meningen:

"Ett samhälle definieras alltid utifrån sin svagaste punkt."

DETTA borde stå på småskramlet ist.f. all rojalistisk gallimatias! Mynten som de som för dagen råkar befinna sig på pinnhålet över kan kasta i pissoaren för att förnedra andra, för vilka 15 kronor kanske innebär en halv veckas frukost för barnen i skolåldern.

Inga kommentarer: