tisdag 28 oktober 2008

Mitt liv som hindu




Mitt nya liv som hindu känns mycket bra! Sitter med en god gingrogg och lyssnar på Ravi Shankars "Chants of India"! Skrev ut en fin färgbild på Lakshmi på jobbet som jag placerat uppställd på bordet i vardagsrummet som en ikon! Perfekt att sitta och meditera över, hon är ganska snygg (hon är ju även skönhetens gudinna)! Snart blir det dax att fixa till lite indiskt käk: räkor, paprika, svamp, vitlök och curry får puttra med några deciliter yoghurt! Basmatiris, mango chutney och naanbröd till det! Tänker verkligen inte bli en sån där asketisk helvegetarisk hindu! Ett antal räkor har ju fått sätta livet till för min grytas skull, men antagligen har de haft dålig karma vilket lett till att reinkarnationen blitt som den blitt. De har kanske varit falska brahminer i sina tidigare liv?

Jaha, vad hittar man mer på som hindu än drägglar över gudinnor, super och frossar på god mat? En puja (hemgudstjänst) för Lakshmi måhända? Ett offer skulle kanske vara på sin plats? Men vad? Blommor är vanliga. Fast så här fränt står det på Wikipedia:

"Gudinnan (Devi) är en motsägelsefull gestalt i hinduismen. Å ena sidan är hon livets källa, den goda modern som ger liv. Å andra sidan är hon en fruktad onskefull kraft som kräver offer av blod, alkohol för att hennes vrede skall stillas."
Haha, me love!!! Snacka om cool religion! Jag ska offra lite gin åt dig, o Stora Gudinna!


2 kommentarer:

Caligula sa...

De skriver faktiskt så j-a illa på Wikipedia...

Caligula sa...

Shit va gott det blev! =P