fredag 23 juli 2010

Kiviks marknad

I måndags var jag och min polare Rickard på Kiviks marknad. Bara en "förmarknad" tydligen. Men ändå en jävla massa stånd. Och ännu mer folk som trängdes i värmen. Vi gick och provsmakade en massa rökt korv och andra delikatesser. Typ rökt ren och riktigt mjäll lax. Som skånsk bärälskare slevade jag i mig hjortronsylt. Till slut var vi riktigt trötta på rökt korv. Slutet gott, allting gott, gratis är gott!

Vissa politiska partier fanns på plats och vi stannade och tjabbade. Vi snackade pensioner med SPI, karln med äkta knävelborrar såg riktigt gammeldags kul ut. De höll med om att vi drabbats av en direkt stöld av våra pensioner. Lite förvånade att de inte skyllde på invandrarna med ett enda ord. Centerpartisten fick frågor om helomvändningen i kärnkraftsfrågan. Själv hade han "alltid varit anhängare". Och försvarade partiets u-svängar i de flesta frågor med att "partier alltid utvecklas". Av Kristdemokraterna tog jag inte bara ett glas svalkande saft utan även ett principprogram. Riktigt tjockt. Det kunde jag gå och vifta med som en Helig Skrift och slå upp Gudsord på måfå. Ty de är kristna fundamentalister. Vänsterpartiet blev mer familjärt då Rickard är medlem. Han tjabbade desto mer med Piratpartiet. Genom att ställa frågor om andra frågor än "integritetsfrågan". Jag hade svårt för att hålla mig. Man fick verkligen intrycket av irriterade datanördar. Och de lovade att stötta det block (om uttrycket ännu används) som gick med på att riva upp FRA, IPRED o.s.v. Snacka om att köpa grisen i säcken...

Vi letade förgäves efter SD och Fi. Lika lite som Fi såg vi något porrtält. Fast det var som sagt bara en "förmarknad"...

De krängde en massa skit som jag inte fattar hur någon kan köpa överhuvudtaget. Det som störde mig mest är att de bland "humortröjorna" och andra plastiga tryck sålde "minneströjor" över Ronnie James Dio. Då fick jag en jävla lust att gå bärsärkagång och driva månglarna från marknaden! Nu lyssnar jag istället på Jorns nya skiva där han tolkar Dio. Och gör det helt OK enligt mig. Kul urval med "udda" låtar som "Invisible", "Night people", "Sunset superman", "Push", "Lord of the last day" och "Shame on the night". Innan min obligatoriska Ronnie James Dio-avslutning måste jag länka in en riktigt bra låt som ingen kan sitta stilla till: "Kivikspolka" med Östen Warnerbring! Om Fritiof Nilsson Piraten och tiden då det hände saker på Kiviks marknad! Piratpartiet kan ta och defragmentera sig själva!

DetLevdeEngångEnMan


For the light you sold
I've lost my hold
On the magic flame
But now I know your name
(RJD)

Inga kommentarer: