onsdag 22 januari 2014

En stofils dagbok 2 - 400-årskris

Mätt och belåten är jag redan på plats på Regionmuseet i Kristianstad. Tänkte kolla in utställningarna. Tyvärr är Konsthallen en rivningskåk under ombyggnad. Liksom hela stan har varit i ett par år nu. Försöker ändå jämföra mig med Christian IV som grundade och namngav stan anno demonio 1614. Fem år yngre än jag. Hade han verkligen en sån där imponerande mage? Eller har han kanske förevigats förskönad efter den tidens svulstiga barocka skönhetsideal? Frossade kanske även han på läckra bufféer? Led han av någon slags 40-årskris? I vilket fall plågas min stolta stad av en rejäl 400-årskris och måste bygga om allt. På gott och ont. Jag är glad att jag inte kör bil i stan. De andra utställningarna var si sådär. En om filmindustrin. En för lite yngre med riddare, drakar, fängelsehålor och annat spännande. En om spel (sånt där som nördar i alla åldrar spelar dygnet runt). Och den permanenta om stans historia. Med den gulliga grisen. Jag går vidare till stadsbiblioteket och lånar en bok med varvsminnen från arbetarna i Sölvesborg. Museer och bibliotek är kulturella oaser i kommersiella öknar. Här i Christianstad dessutom gratis. Vilket spöar alla nya skrytbyggen tillsammans!

Inga kommentarer: