torsdag 24 juli 2008

Peter Lundblad, Peter Lundgren & Dracula! ` v v ´

Det var rätt mysigt att sitta i gräset och kolla på Peter Lundblad med en starköl i näven. En härjad medelålders karl med en röst som den 23-åring han nog önskar att han fortfarande är (Lundblad alltså, inte Lund!).

"Kanske något berusad fastän glasklar ändå när ett sinne i taget fylls av allt jag kan få. Om jag lever imorgon spelar ingen roll alls. Vi har hört havet spela våran sommarnattsvals. Jag vill ha dej när natten ser på."
Hur mäster Taube är det inte över slik lyrik?! Han började med "Ta mig till havet" och avslutade med "Lika blå som dina ögon" som jag inte visste att han hade skrivit. Låter mer Ted Gärdestad än originalet. Mellansnacket var tänkvärt ibland. Som att det värsta uttryck han visste var "min äkta hälft". För "vem fan vill inte vara hel?" Har skrivit om detta i en annan blogg; att jag inte kan med uttrycket "komplettera varandra". Mer om detta i en kommande blogg.

På vägen hem fick jag ett SMS av brorsans tjej om att brorsan skulle vara med i en kortfilm på TV. Hann precis hem. Den ena av producenterna hette Peter Lundgren. Kul va? För er som missade 10-minutersfilmen "Älskade blomma" följer storyn här: En blomma hänger slaknad i en kruka. En flicka med starkt norrländsk dialekt är förtvivlad och undrar när "David" kommer. Så ser man brorsans ben. Sen ser man brorsans hand (det enda jag kände igen honom på var de tatuerade knogarna) som först kladdar på hennes arm och sen injicerar i den med en spruta. Då sprudlar både hon och blomman upp. Slutet gott, som i de flesta sagor! Tydligen injicerade han på riktigt och var rätt så nervös (fast han har gått underskötarutbildning). Men det vara bara natriumklorid (koksalt) i och som han sa kroppen till största delen bestod av. Själv är jag helt nollad på NO och minns natrium som klumpar i kemisalen som expoderar i toalettstolar i skolor. Chattade lite med honom direkt efteråt. Eftersom det var ett tag sen vi hade kontakt senast blev det lite av en "Eisbrecher". När hans tjej är klar med sin lärarutbildning köper de kanske morsan och hennes makes hus och han blir olofströmare igen. Hinduerna och buddhisterna har väl rätt i att allt är en cyklisk rörelse. Saknar onekligen att hitta på saker med honom och vill se hans grabb växa upp.

Jag blev klar med Bram Stokers "Dracula" i veckan. Har skam till sägandes inte läst den innan (även om jag började på den på engelska när jag var provvakt under en praktik för några år sen). Så ikväll ska jag se Coppolas "Bram Stoker´s Dracula" och Mel Brooks "Det våras för Dracula (Dead and loving it)". Den sistnämnda är skitball och Leslie Nielsen överträffar sig själv. Men den brukar få en etta i betyg i kvällstidningarna. Medan Polanskis urtrista komedi "Vampyrernas natt (Who says Vampires are no laughing matter?)" får en femma. Allt var verkligen inte bättre på 60-talet (nu får jag väl Manson-stämpel som lågbudget-nolla av kultursnobbisterna).

Men först ska jag götta vidare med Flogging Molly (det bästa sen Shane McGowan & The Popes!) och starköl och fixa till smaskig fläskfilé med mycket grädde och vitlök som får dra rejält innan min polare kommer imorgon! =P

2 kommentarer:

Caligula sa...

De funderar alltså på att köpa morsans och hennes gubbes hus. Inte morsan och hennes makes hus. Där ser ni go vänner hur viktigt det är med korrekta genitiv-s!

Magister Lund

Caligula sa...

Köpte förresten "Det våras för Dracula" till vettigt pris. Willys har en stor tunna med DVD-filmer med 1 för 39:- / 3 för 99:- ... Andra höjdare som ex. "Kill Bill" och "Stalingrad" får vänta tills nästa gång...