onsdag 23 juli 2008

Vattenrutschbana & Bara Bröst

Jag har helt låtit bli att gå till Friskvårdshuset och träna och/eller bada sen det blev sol och skönt väder i april. I eftermiddags tänkte jag att jag skulle få tummen ur röven och komma igång. Jag gick till Friskvårdshuset och tillbaka (2 x 45 min), löpte en halvtimme på bandet, en kvart på motionscykeln och sex styrketräningsmaskiner (bröst/axlar/armar, framsida lår, bröst, rygg, mage och baksida lår). Sen blev det lite stretching och en kort bastu, härligt svettigt så jag svalkade mig med stora kallvattentunnan. Sen simmade jag en halv kilometer. Jag är hyfsat nöjd ändå. Lägger jag till en kvart på stepmaskinen och ett par styrkemanicker till och kör detta ofta är jag nöjd. Det handlar om vardagsmotion och ingen bodybuilding eller elitträning. Efter simningen lattjade jag i vattenrutschbanan. Barnsligt va? C´est moi! "Russikanan" har varit avstängd länge och jag trodde att de skulle ta bort den helt. Istället är den nyrenoverad och har en slags discobelysning inuti. Schyssta bananer! Dessutom är det riktigt ansträngande att åka. Jag spänner mig så mycket jag kan i en båge och glider med på hälarna och skulderbladen. Samtidigt som jag försöker slappna av och "åka med" i svängarna. Blir ganska rejäl hastighet. Skitball! Imorgon ska jag nog vara mindre hurtig och ta ett par starköl i bastun innan jag ger mig på vattenrutschbanan! Att jag fick bubbelpoolen helt för mig själv idag var inte helt fel, och en ångbastu är inte heller helt fel när man slappnar av efter ett pass! =P

http://friskvardshuset.izi.se/pag,18,1,25,26,51.html

Appropå bad skrev jag på rörelsen Bara Brösts namninsamling i veckan (andra namnskriften på bara ett par dar, den första var mot FRA-lagen). Dessa kräver damers rätt att vara topless på offentliga bad. De anser att nuvarande lagstiftning är könsdiskriminerande. Och det är det ju onekligen. Motivet "oanständigt" är minst sagt omodernt. Det handlar ju knappast om nudistbad då badbyxetvånget gäller för alla. Bara Bröst vill "avsexualisera" kvinnobröst, och detta är ju dömt i förväg att missförstås. Det handlar helt enkelt om att brösten ska ses som en helt självklar och normal del av tjejernas kroppar, inte som (enbart) ett sexattribut. Upprörda tjejer har reagerat, velat vara sexiga och attraktiva och att detta inte ska tas ifrån dem. Men varför sjutton skulle det bli så även om en kroppsdel (som karlar inte döljer) inte tvunget förblir hemlig och fördold och killarna vänjer sig vid att se denna ibland? Jag tycker att det kan vara ytterst eggande med ett par vackra händer. Eller läppar. För att inte snacka om en het blick eller sensuell röst. Skulle tjejerna då gå med handskar, burka utan ögonglugg och låna röstförvrängningsapparater av Leif GW Persson för att förbli hemliga, spännande och sexiga? Jag vill undanröja meningslösa sociala och kulturella skillnader mellan könen. Det är av samma anledning som jag är för kvinnlig värnplikt (inom totalförsvaret på samma villkor som killar) och helst gemensam idrott i skolan (dock med skilda omklädningsrum). Och man ska hålla tyst om muslimska tjejer som tvingas ha sjal eller slöja på gympan (om de nu öht får vara med vilket är en annan diskussion) om man samtidigt vill tvinga samtliga tjejer att bära plagg de inte vill ha just för att de råkar tillhöra fel kön.

http://barabrost.blogg.se/

Inga kommentarer: