tisdag 13 mars 2012

Velourmannens tidsålder (en progg-blogg)

Missade visst att Venus mötte Mars ikväll. Är det inte då Vattumannens tidsålder ska inträda? Eller Velourmannens tidsålder för att tala med David Nessle och Den Maskerade Proggaren? Nåväl, med tanke på att jag var på en studiecirkel i Malmö om feminism kan man kanske säga att Mars och Venus möttes. Även om vi lyckligtvis snarare diskuterade klass och kön än new age och unken biologism. Och jag kallar mig gärna velourman. Låter proggigt!

Hann hem och röra ihop en kastrull spaghetti och korvsås till Hårdrockens historia. Även detta proggigt värre med tema progressive metal. Rush! King Crimson! Mastodon! Från Genesis och Yes via Tool, Dream Theater och Queensryche till sludge och sjukligt teknisk och brutalhård "intellektuell" musik. Passande med det progressiva avsnittet som avslut på serien. Då ju progression handlar om att gå vidare. Gå framåt. Och den hårda rocken kommer att spränga många fler gränser. Jag räknar nog detta som den bästa dokumentärserie jag sett. I 11 långa avsnitt har den fokuserat enbart på musiken. Inget jävla kändisskvaller. Visst saknar man många genrer och band. Men det är verkligen ett lyxproblem. Och jag längtar efter att se Mastodon i sommar!

Inga kommentarer: