fredag 18 maj 2012

Allt åt alla?

Borgarna kör med klyschan "allt åt alla". Som något dåligt och oansvarigt. Samtidigt varnar de för människor med visioner. Värnar enbart girigheten. Jag tycker att borgarna är dåliga och oansvariga. De tänker bara kortsiktigt. Att skapa jobb inom offentliga sektorn är "oansvarigt". Att ställa om produktionen för att rädda Planeten Jorden är "oansvarigt". Att exportera vapen till diktaturer för att rädda ett par hundra svenska jobb är däremot "ansvarigt". Att garantera gamla och sjuka ett mänskligt liv är "oansvarigt". Inget jävla "allt åt alla". Alla ska inte ha tänder i käften. Alla ska inte botas mot cancer. Men bankerna och de rikaste ska alltid ha allt. Trots att de inte är förtjänta. Jag vill inte ha "allt åt alla". Inte idag. Jag vill ha en omfördelning. Jag vill ha "åt var och en efter förmåga - åt var och en efter behov". Jag vill avskaffa adel, borgare, arbetare och arbetslösa. Jag vill ha ett civiliserat samhälle. Där "allt åt alla" är en självklarhet. En rättighet. En skyldighet.

Inga kommentarer: