fredag 20 mars 2009

Blåsippan ute i backarna står

Japp, hittade flera stycken ute på näset! Det tjatas om att man ska ut och hitta vårtecken. Jag är ute och går i naturen nästan dagligen, året runt, och brukar se årstidsväxlingarna. Och njuta av dem. Men nu tänkte jag kolla mer aktivt efter bevis på vårens ankomst. Det första gröna jag uppmärksammade var dock en fågel som flög några meter framför näsan på mig. Tänkte att den var för stor för att vara en grönfink. Men när den flög upp på en stam och började thrasha näbben så att stora barkbitar lossnade såg jag att det var en gröngöling. Coolt. Tycker att det är rätt kul att spana in fåglar. Helst på nära håll utan kikare. Kollade in en liten rovfågel på nära håll som stod helt stilla i luften men flaxade som en dåre med vingarna. Spanade sannolikt efter nåt gott fredagsbyte. Men så gav den upp och bytte plats. Bara att önska lycka till! På växtfronten är det fortfarande kalt. Bortsett från de där slingrande raka importerade träden. Och de där bladen i bokskogen som ser ut som liljekonvaljer men inte är det.

Våren känns däremot i luften! Svårt att förklara, men den känns verkligen i luften! Naturpromenader är stärkande för både kropp och själ. Och behövs verkligen i en frustrerande tid av giriga bonusdirektörer, fackliga förrädare, varsel, nerskärningar och hopplösa framtidsvisioner. Men jag önskar att jag inte varit pank. Då skulle jag köpt en engångsgrill och en himla massa starköl. Och grillat ute för första gången i år. Men den tiden kommer. Inom en väldigt snar framtid!

Inga kommentarer: