måndag 2 mars 2009

Mörkrädsla

Även om dagarna äntligen blir ljusare känns det samtidigt som att tiden blir mörkare och mörkare. Trots prinsessbröllop. Det första man ser i dagens Aftonblad är att IF Metall är villiga att gå med på 20%-iga lönesänkningar. Experterna menar att det går an några månader (lätt för överbetalda personer att påstå) men att det i längden leder till både sämre a-kassa och pension. Och att den solidariska tanken raseras. Och så är det ju självfallet. En gång i tiden trodde man på Keynes idéer: när industrin inte fick sina varor sålda ökade man köpkraften så att producenterna fick råd att konsumera. Nu används "Finanskrisen" med stort F i utpressningssyfte. Samtidigt som kuksugare som Gardell (nu menar jag bildligt och inte bokstavligt, JONAS Gardell högaktar jag) skänker ut 20 miljarder till Volvos aktieägare.

Nu ska jag visa vilken dubbelbottnad råtta jag är: i april kommer jag att få a-aktier i Volvo på mitt VP-konto. När vi slutade med resultatbonusen på min tid som Volvo-anställd började vi få aktier från fem år tidigare istället. Så nu kommer jag att få för de futtiga månader jag sommarjobbade 2004. Blir kanske ett par hundringar. År 2004 räddade denna aktieutdelning min Sweden Rock-biljett. Men summan krymper för varje år. Nu räddade mor min biljetten istället. Se mig gärna som en morsgris. Hellre det än en riskkapitalistslickare och försvarare av facklig ynklighet.

2 kommentarer:

The Vince!!!! sa...

Ja!
Ja ja, ja hatar hela borgeligheten
ja ja, ja hatar hela kungahuset
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja ja, ja svär utifrån mitt hjärta
att vi från förorterna ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja ja, ja hatar prins Bertil å Carl-Gustav
ja ja, ja hatar Zarah Leander
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja dom tål lite bly i nackarna
ja dom tål lite bly i nackarna

för vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Caligula sa...

Underbar låt man ofta får i tankarna!