måndag 20 februari 2012

Kulturell antikapitalist - en lodisblogg

Så hängde man på Malmö central igen. Med en sliten plastkasse. Min vanligaste syssla. Och enda tråkiga. Har jag tur kan jag trösta mig med en lodisstämpel.

Studiecirkeln om högerpopulismen var väldigt intressant. Ikväll kretsade det mycket kring "kulturellt kapital" till skillnad från det ekonomiska kapitalet. D.v.s. språk, smak o.s.v. som en klassmarkör. Självfallet skapar snobbismen inom vänstern avståndstagande "neråt". "Alternativa" vänsterungdomar som menar sig representera "folket" men gör allt för att ta avstånd från allt folkligt ("mainstream"). Det kändes rätt och white trash att köpa en burk Ica:s ravioli för en tia på väg till tåget efteråt. Perfekt när man kom hem sent och ska tidigt i säng. Värmde i magen och smakade fint efter att jag strösslat med vitlök och cayenne. Imorgon blir det lyxigare då mästerkocken Martina bjuder hem mig på middag efter jobbet!

Inga kommentarer: