onsdag 27 april 2011

Livskvalitet 1 - Arbete







Arbete ger hälsa och välstånd. Sägs det. Arbete ger hälsa och stånd - väl? så lyder min fråga. Annars får det va´!

Arbete kan faktiskt vara en källa till glädje. Det förstod jag aldrig under mina 16 år på Volvo. Jag tog för givet att det var något nödvändigt ont. Tills jag första gången arbetade som lärare. Fick frihet. Fick ansvar. Blev behandlad som en människa.

Jag tänkte på Volvo när jag jobbade ute idag och byggde på min bonnabränna. På när jag på somrarna slet inomhus i 40 graders värme i ett klibbig, oljig, äckligt blåställ. Ett både tungt och monotont arbete. Hetsigt. Ofritt. Glädjelöst. Fy fan! Nu hade jag ett enkelt arbete. Utan jäkt. Jag gick i min egen takt med hacka, spade, grep och rullebör. Njöt av solen. Lyssnade på fågelkvittret. Idkade ornitologi på nära håll bland för mig exotiska fåglar. Inte bara vildgässen och rovfåglarna utan även småfåglarna. Och hönsen såklart. Ett liv bakom galler. Som en Kumla-bunker. Men ändå ser de ut att ha det slappt och gött. Tar siesta i solen precis när de vill. Liksom jag! Jag var satt att lappa igen en gropig jordplätt mellan två hönsgårdar. Jag fyllde i groparna och tätade igen skarvarna. Luckrade upp lös jord lite fint över. Blev riktigt nöjd med mitt lilla mästerverk. Som kanske inte är mycket för världen. Jag är inte stor i orden. Däremot i jorden! Och det trodde jag aldrig om mig själv, haha!

Jag ska inte klaga. Statarhustrun hade det värre när det begav sig.... Fy fan!

1 kommentar:

Ladyintuitionstardust sa...

Det är kanske dags att skriva "God morgon, Jord!":)