torsdag 14 augusti 2008

Fortplant...bildningsmöte med Framtidsgymnasiet i Malmö

Var vi på idag. Riktigt imponerande inifrån; utifrån såg det ut som asfaltsgråaste industriparkeringen. Men hallen med högt i tak, atrium, biljardrum, elevernas lyxiga träskåp... "Di rige di töjar", som det så vackert heter! Malmö och Kristianstad tävlar som sagt i kissa i byxan-komplex, men v.d.g. Framtidsgymnasiet är det som David mot.... ja säg det! Bruno tycktes varva mellan Guantanamo-tortyr och multipla orgasmer i massagefåtöljen!

Ämnet för dagen var "Samtal". Det var väl lite sådär. Mycket intressant i sig eftersom jag är intresserad av psykologi, sociologi, samspelet mellan människor och hur man beter sig och kommunicerar i släktet homo sapiens sapiens. Inte minst professionellt i min roll som lärare. Men efter första föredraget fick vi en övningsuppgift som inte alls hade med ämnet att göra. En typisk "sån där jag kommer att plåga eleverna med"-utsorteringsgrej som jag kommer att sabba kopiatorn med när jag undervisar i Etik & moral. Här skulle man bygga på sin ärvda villa för att hyra ut till olika hyreskriterier: zigenare, akademiker, manliga konstnärspar, mammor med vuxna kriminella alkissöner, skötsamma muslimer och "jag är inte turk, jag är grek"-bla bla bla...
Mesigt som fan! Fegt! Varför inte konfrontera våra fördomar som lärare med potentiella elever/föräldrar till elever? Sista grejen var lite mer givande och konkret med exempel i sin överakademiska term-diarré. Jag ville att de skulle konkretisera uttryck som "respekt" och "fostran" som man kan lägga vilken innebörd som helst i. Inte minst när det gäller samtal och dialog med elever och deras föräldrar. Eller varför inte för oss själva i "kollegiets" kollektiva övermedvetna (sug på den, CG!)?

Nektarinerna var helt perfekt mogna! Tog två! =P

Inga kommentarer: