torsdag 14 augusti 2008

"Livsprojekt"

Det är ett av mina absoluta hat-ord! Jag hatar ordet "projekt"! "Projektanställningar" har ju ersatt riktiga jobb. Inget fel i sig med projekt, verkligen inte. Ska man slänga tid på sånt som arbete så är det bäst att satsa på meningsfulla saker. Sånt man suttit och funderat över och som skulle kunna vara närande och fränt. Prrrojjjeeeeekkt! =P

Får Marknaden diktera helt blir det bara ett utslag av Falsk matematik. Och vem är det som tjänar på det?
Jag predikar knappast sovjetiska 5-årsplaner som faller på Lagen om Människans .... mänsklighet... Offrar man sig själv och sina nära och kära åt något ekonomiskt/ideologiskt/religiöst eller annat sekteristiskt minotauriskt monster så önskar man se en Ariadne med en röd befriande tråd från den labyrintiska grottan... Men det går åt h-e för snabbt just nu! Det ska hela tiden vara en massa j-a "projekt"! "Informationssamhällets" teknokratiska diktatur hotar friheten för precis alla. Det som skrämmer mig värst är att detta totalitära skräckvälde lyckats hjärntvätta oss alla så pass att vi frivilligt offrar våra liv åt denna hydra...

Konsumera! Stressa! Konsumera! Stressa! Köp vitamin- och Omega 6-tillsatser för att bli klokare, äldre och hinna med att konsumera, stressa, konsumera, stressa! Försök boka in en retreat, det styrker dig till att konsumera, stressa....

Hinn med! Förverkliga dig! Utvecklas! Och förfasas över att dina barn lider av anorexia....

Eller: fatta hur jävla förutsägbart och robotproducerat det är! Vill du inte "se världen" så skit i det! Det är en revolt i sig! Vill du inte ha hundra jobb innan du blivit "gammal" vid 35 så skit i det! Hell yeah! Vill du inte ha "semestermage med xxxxx" så har du mitt fulla stöd! You´ll never walk alone!

Livet är självklart ett projekt! Vi kan utvecklas och förverkliga oss om vi lyssnar till oss själva!

Men Livet är framför allt en Gåva! Vi kan och bör varje sekund slå oss tillbaka, bara njuta av att få finnas till i symbios med resten av Skapelsen (jag kan inte komma på något ateistiskt/materialistiskt ord som ersätter, och känner inte heller något behov av det)! Detta är den kanske farligaste revolten mot Trenden, Marknaden och alla Ideologier! Och Traditionen eftersom vi vill slå oss fria och bli oss själva!

Hoppas jag! =P

Inga kommentarer: