fredag 22 augusti 2008

Så där ja!

Första lektionerna hållna! Idel fordonstreor, oavbrutet i över fyra timmar! Skitball! Det märks att man har saknat att undervisa. All befarad kaos fixade sig: klasserna i samhällskunskap delas upp på två lektionstillfällen (de jag inte hade idag får ha det på fredagar mellan 15-16, de lär ju jubla, hihi). Vi var 15 i salen idag och då fick inte ens alla bord. 10 till skulle aldrig funka. Så nu hade jag bara en klass. De skulle jobba med övningar i datasalen, men väl nere funkade inte Internet som de behövde till första uppgiften. Men de körde tänka till-frågorna först och datakillen fixade allt till rätta sen så jag kunde ha min nästa klass uppkopplad. Jag lyckades få dessa i tre mindre grupper som först tog reda på fakta om de antika byggnaderna jag tilldelade dem, och sen började klippa, vika och tejpa ihop en ziqqurat, en pyramid och ett grekiskt tempel. Med lite datapapper, en sax och en tejprulle kan man skapa en högkultur! Jag har dem (inte eleverna!) på min skrivbordshylla nu och ska fråga om jag får dem som prydnad i arbetsrummet när de är klara. Samma med "flower"-asken med blommor på som ena gruppen har sin ziqqurat-byggsats i. Min Pallas Athena-statyett får perfekt plats i det grekiska templet! =)

Nu ska vi få dator på rummet oxå! Wheeee!

Inga kommentarer: