onsdag 9 februari 2011

Färre lärare? - IG till AB:s ledare


Aftonbladets ledarskribent Karin Pettersson går i Klass 9A-fällan. Hon tycks helt sakna kunskap om hur en skolsituation ser ut. Att den är mer än en klassrumssituation. Ett fenomen som hon för övrigt heller inte tycks veta något om.

Hennes lösning på tendensen att svenska elever får sämre betyg är att införa "elitklasser" av lärare. Åt helvete för många blivande lärare tillåts komma in på lärarutbildningen.

Hennes uträkning är: högre kvot lärare = högre kvot inkompetenta/dåliga (i elevers fall skulle man tala om "svaga") lärare. = Högre kvot icke godkända elever.

Vilket är att göra det lite väl lätt för sig. Genom att inte se helheten. Dessutom låter hon exakt som Jan Björklund när hon menar att (den sociala) klassbakgrunden är avgörande om det inte är "kompetena" lärare.

Det är klart att det finns mer och mindre kompetenta lärare. T.o.m. direkt olämpliga. Men problemet är att det finns för få lärare i varje klass. Bortsett från det icke representativa experimentet Klass 9A då. Och andra vuxna för den delen.

Lärarna ska utgöra ett arbetslag. Som stöttar och kompletterar varandra. Varje elev har olika behov. Varje klass har olika behov. Mer elevtid = bättre skolresultat. Så ser den enkla lösningen ut. Som varje förstaklassare kan räkna ut.

Men om ekvationen då är så enkel, varför blir den inte löst? Därför att politikerna förlorar på det. "Budgettaket" kan sprängas om inte "sparkravens" bulldozer jämnar den svenska skolan med marken. Med eleverna under larvfötterna. Fast denna metafor tycks de inte förstå.

De vinstdrivande friskolorna har självfallet allt intresse av att begränsa antalet lärare och elevernas andra behov. Det finns många skräckexempel.

Ju fler lärare, desto fler kompetenta lärare. Är lika med fler godkända elever. Räkna om, räkna rätt!

Självfallet är lärare ledare. Men i första hand är de stöd och vuxenkontakt åt eleverna. IG åt AB:s ledare.

Alla som vill kan inte bli lärare

Inga kommentarer: