måndag 7 februari 2011

Gary Moore - Death is just a heartbeat away




"Our names are written on the stars on heaven's tree
Yes, nine by nine they die, just like you and me"


Candlemass inledning av sin sång Copernicus tickar i min skalle. Ännu en stjärna har dalat. Det är ett riktigt stjärnfall just nu. Och det känns hemskt.

Jag är överlycklig över att ha fått se Gary Moore. T.o.m. se och höra honom spela och sjunga det man ville höra - hårdrock. På Sweden Rock i Norje för bara några månader sen. En konsert som började starkt redan då Gary slog an första strängen. Det är ingen överdrift om jag säger att jag haft Thunder rising från fantastiskt starka Wild frontier i skallen sen dess. En keltisk hårdrockskavalkad till spelning jag aldrig kommer att glömma.

Nu kommer den chansen aldrig åter. Thin Lizzy lär nämna Gary en och annan gång under sin Sweden Rock-spelning nu i juni. Medan Gary åter gör Out in the fields i duett med Phil Lynnot. I Himlen eller på Avalons ö. Men vi på fältet i Norje blir utan. Jag hoppas dock att Sweden Rock låter bli att döpa någon scen till Gary Moore-stage. Som de gjorde med Dio-stage i somras. Rock-Olga-stage är dock helt OK.

Nu gråter jag till denna. R.I.P. Gary Moore

Gary Moore - Johnny Boy



When I hear that wind blow,
all across the Wicklow mountains.
Is it you I hear a calling?
Johnny boy, oh Johnny boy.

When I look to the west,
out across the River Shannon.
I can still see you smiling.
Johnny boy, oh Johnny boy.

When the leaves have turned to brown
and winter's due.
As I watch the sun go down,
I'll think of you.

When I hear that wind blow,
all across the Wicklow mountains.
Sure it's you, I'll hear a calling.
Johnny boy, oh Johnny boy.

Gary Moore kvävd - av sina egna spyor


Hårdrockvärlden hyllar Gary Moore


Bildextra - Gary Moore på scenen


Mats Grahn - Gary Moore var en Orädd, lysande strängkonstnär


Girarristen Gary Moore död

6 kommentarer:

Mötley Annika sa...

Trist att han bara blev 58 år onödigt som med Bon Scott som dog likadant...

Caligula sa...

Håller med... eller John Bonham som blev 32... :-(

Anonym sa...

Så himla tråkigt och orättvist.
Den största gitarristen genom tiderna !
Allt känns bara tomt just nu.

För övrigt så dog han av en hjärtattack.

Caligula sa...

Trist och jobbigt. Hur han än dog. :-(

Ladyintuitionstardust sa...

Vilket jäkla band de har i dödsriket/himlen? nu! Och jag vill sjunga i kören när jag en dag hamnar där;)

Caligula sa...

I den kören får du hamna mellan Bob Marley och Janis Joplin! :-)