fredag 11 april 2008

Riktigt häftig fotoutställning

Jag går förbi Regionmuséet i Kristianstad flera gånger om dan, men det är väldigt sällan jag går in (förrutom ibland när jag behöver låna dass). Idag gjorde jag ett undantag och slank in, utan att veta vad det var för tillfälliga utställningar. Det var bl.a. en fotoutställning som var riktigt häftig, "Darkroom". Bilderna är skapade av ett kollektiv från New York som består av synskadade, vissa är helt blinda personer. Dessa använder sig av en speciell gammal teknik: de "skulpterar"/"målar" fotobilder med en ficklampa i ett mörkt rum som sedan utsätts för en längre exponering (inga jävla polaroidkameror/mobilklick här inte). Resultatet blir helt fantastiskt. Jag är glad att jag inte läste om deras bakgrund förrän efter att jag sett utställningen. Istället för att bara impas över att synskadade lyckats med sånt här kunde jag lägga fokus på själva konstverken. Bilderna var surrealistiska, ja man fick ett direkt transcendent intryck. Vilket förstärktes när bildernas tema oftast var dualistisk med svarta - vita männinskor, liv - död, ont -gott etc. och detta gick in i vartannat: det änglalika blev djävulskt och vice versa. Mycket, mycket häftigt, får bli en runda till nästa vecka. Jag tog en runda genom textilutställningen oxå, men den är stående och jag har sett den förrut. Det coolaste där är en likskepnad från sent 1600-tal med en stor I.N.R.I.-Kristus och en skitkul liten glad dödskalle under med ögonbryn, näsa och ett leende med stängd (!) mun.

http://www.seeingwithphotography.com/swpc_home.html

Det är underbart att det finns muséer och bibliotek, de är kostnadsfria, ickefördummande oaser i en häktisk och kommersiell miljö. Frågan är hur länge det får vara så. Våra kära moderater vill ju ha inträde på alla muséer, och helst avgifter på biblioteken så man hyr ist.f. lånar böcker. "Till en låg kostnad" kör de väl med, ashålen. Det räcker att en bok kostar en krona att "låna" så går man inte in och plockar hem en hög på måfå. Och det räcker med att ett muséebesök kostar en tia så kommer folk att låta bli att bara spontanslinka in för att slå ihjäl tiden eller skydda sig för vädret. Då är det bara folk från den "bildade" kultureliten som planerar besök dit. Jan Björklund (en av mina största spottkoppar här) snackar om att höja bildningsnivån och återinföra "kunskapsskolan". Att det inte bara är medelklassen som ska kunna hävda sig med allmänbildning. Menar liberalerna allvar med det kan de fan satsa rejält på att locka barn, ungdomar och "obildade samhällsgrupper" till muséerna. Men moderaterna blir lobbade av kräk och tankesmeder från Timbro som vill ha statliga bidrag till opera, men absolut inte till hiphop. Och "kultur" ska alltid handla om profit: det är inget folk skapar eller tar del av, det är nåt vissa kränger och andra köper. Ärkesubban Maria Borrelia, som definitivt hade råd, ville dock ha sin TV-licens gratis. Betald av oss fattigsatar som får hål i plånkan när det kommer en TV-räkning på över en tusing. Men det var ju en politisk markering: hon begick hellre ett brott samt pissade sig själv i ansiktet än att ha en television som är fri från kommersiella och politiska intressen. Ecce Homo Economicus...

Inga kommentarer: