onsdag 2 april 2008

Det är de små små nyanserna...

Ibland har man tur i oturen när man skickar mail. Sände ett "söka jobb" för en stund sen som kom tillbaks. Efter att jag skickat ångrade jag mig eftersom jag skrivit att jag var "arbetslös" och att det nog skulle låta bättre med "arbetssökande". Tror inte att det är nån större skillnad, det låter mer "offensivt" bara. "Jag har fastnat i arbetslöshetsträsket, låt mig få vika innan jag blir helt passiviserad och nersupen eller skaffar en revolver och skjuter regeringen".... Lite överdrivet, men smådetaljer tror jag kan göra rätt mycket ändå. Jaja, nu spinner jag bara på, men det finns nyansskillnader mellan "arbetslös" och "arbetssökande" som uttryck, även om det är exakt samma sak. Som "repris" (läs: "tröttsamt", "fantasilöst") och "favorit i repris"/"kärt återseende" på SRF. Eller andra pyttedetaljer i det sociala spelet. Tonläget i ett "grattis" t.ex.. Ofta blir folk sura och tror att man är ironisk trots att man är uppriktig och glad för deras skull. Därför är det bra med smajlisar när man skriver, hur barnsligt det än kan verka! ;-)

1 kommentar:

Muminen sa...

Smileys är bra, och föga barnsligt i mina ögon. Hur skall man annars få fram ironi, intonationer, känslor och annat på nätet?

Näfan. Kör på. Använd smileys.