onsdag 28 januari 2009

Åh, en sån Karl!




Idag är det flaggdag! Vaffå då då? För att Karl har namnsdag, begriper du väl! Karl Martin Kristian Lund tackar och bockar! Fira mig hur mycket ni vill, ni har min välsignelse! Karl är ett ärevördigt namn som burits på mitt fäderne i generationer: farsan heter Karl-Erik, farfar hette Karl-Oskar.... Vad betyder namnet då? Självfallet det det låter som: KARL! "Den manlige, den starke"! Passar väl in på mig .... raaap!

Har faktisk funderat i veckan: när slutar man vara "kille"? Jag vill inte kallas en "karl", låter fjantigt som fan. Men hur löjligt låter inte "kille" när man börjar närma sig den gyllene medelåldern? "Man" låter också fjantigt. "Herre" låter otidsenligt. Folk får kalla mig vad de vill. Frågan är vad man själv ska kalla sig? "Pojke" låter lite småironiskt och kan kanske funka som en nödlösning. Frågan är hur länge...?

Inga kommentarer: