tisdag 20 januari 2009

Linssoppa


Japp, jag rörde ihop en rejäl gryta sån idag. Yoga igår, nässköljning, nu linssoppa... Rik i "The Young Ones" och Eric Cartman i "South Park" skulle få en riktig hippie att spy galla över. Kanske den hetaste soppa jag satt skeden i: gröna linser, tärnad potatis, hackad gul lök, pressad vitlök, riven färsk ingefära, krossade tomater, svartpeppar, vitpeppar, curry, cayennepeppar och en hackad (eller klippt) röd chilifrukt. Smakade ljuvligt och löste upp rejält i näsan redan under tillagningen. Té med honung mjukade och sötade av smaken efteråt. Linssoppa ska vara hälsosamt, och med tanke på namnet kan den kanske hjälpa mot min närsynthet? Eller ge mig ett fotografiskt minne? (Hoho, fattar ni?!)

Jag avnjöt den till ett intressant program på Kunskapskanalen om arkitektur och begravningsritualer i exempelvis forna Egypten, Maya-kulturen och Indiens hinduer idag. Jag hann till arombastun i bokstavligen sista sekunden ikväll. Badade lite, körde lite vattenrutschbana och bubbelbad. Träffade en kul elev i bastun (man blir aldrig av med dem, men det gör inget). Har börjat frossa i en massa Noam Chomsky-talböcker och blir lika fascinerad över hans sätt att skriva/tala och förbannad över världsläget han beskriver som alltid när jag läser honom. Önskar att den typen av intellektuella kunde dyka upp även i yngre generationer.
Fast min unga härskarinna Lisa dominerar som vanligt!

Inga kommentarer: