tisdag 4 januari 2011

Aldrig bli som ni! 3

Jag måste bara fortsätta! Låta Mikael Wiehe formulera mina ord bättre än jag är i stånd till!

"De skandinaviska ländernas försvar håller på att omformas. Från att ha varit värnpliktsarméer som skulle försvara nationens gränser håller de på att bli en sorts professionella elitstyrkor som skickas till fjärran länder för att försvara de stora internationella bolagens intressen. Unga skandinaver (hittills enbart män) dör nu för att möjliggöra byggandet av en oljepipeline från Centralasien till Kaspiska havet genom Afganistan och för att möjliggöra privatiseringen av oljekällorna i Irak.

Detta är naturligtvis en tragedi för dem som dör och deras familjer. Men i första hand är det en tragedi för de ockuperade afganska och irakiska folken, vars länder ödelagts och plundrats och vars befolkning berövats människovärdiga liv, dödats eller drivits på flykten.

Det är dock inte alla som förlorar på krigen. Vår nuvarande utrikesminister Carl Bildt har enligt Kerstin Lundells bok
Affärer i blod och olja (2010) tjänat många miljoner kronor på att låta kapitalförläggaren Legg Mason placera hans pengar i aktier i vapenindustrin, bland annat i Lockheed Martin. Ett par miljoner är dock en droppe i havet jämfört med de nästan ofattbara 30 miljarder dollar som den förre amerikanske vicepresidenten Dick Cheneys bolag Halliburton har tjänat på kriget i Irak. (Läs - som sagt - gärna Naomi Kleins bok Chockdoktrinen.)

Sången skrevs av en 22 år gammal, rasande Bob Dylan. Den passar mig utmärkt."



Mig med!!!!!!!!

Inga kommentarer: