lördag 8 januari 2011

Stay Hungaria


Kanske borde äta även denna dag? Det får bli grillade salchichas (spansk korv med peppar och vitlök), stekta fläskkotletter (med BBQ-sås) och pommes. Folkisar till detta. Anspråkslöst och bra.

Inatt när jag varit ute (och bl.a. festat med chefen för Folktandvården här på Näsby på O´Learys) drack jag upp mina sista starköl och mumsade Möllers sremska. Jag trodde att sremska var en ungersk korv. Jag har t.o.m. skrivit en dikt om ungersk korv där "svennekorvar är hemska - tacka vet jag sremska". Men enligt Möllers är de serbiska. Inte mig emot. Serberna blev mest särb(!)ehandlade i Jugoslavien efter upplösningen.

Men jag har tre stora skäl till att älska Ungern; önskeresemålet i Mellaneuropa som jag ännu inte besökt:

* Maten - Kombinationen av paprika och vitlök och allt det för med sig!

* Musiken - Här talar vi dans och klassisk musik!

* Att alla heter Attila - metal som fan!

Jag ska dit! Besöka Buda och Pest! Ansluta mig till Pusztans Lakejer till häst!

Jag lovar! Jag lovar!


Så länge måste jag käka ändå. Som sagt. Grillade salchichas. Drömma om det soliga Spanien...!!!

Men det kan knappast råda någon tvekan om varför de stolta och ädla magyarernas land heter som det gör: HUNGARIA! Magen knorrar redan! Jag skulle kunna sälja min själ till en gulaschpatron!

In a dream of Hungarian lanterns
In the mist of some sweet afternoon
And I'll see what you've chained to your sorrow
All your sheep and your lillies of snow
(Leonard Cohen)

Inga kommentarer: