onsdag 5 januari 2011

Häxblandning (häck väck, våt fläck)





Klart att det måste mysas när det är trettondagsafton. Jag menar, det är ju en afton som alla andra!

Jag hade en bit fläskfilé som jag stekte upp i BBQ-sås med en påse fårticka från Halenskogarna. Pommes till. Man tager vad man haver!

Jag hade tänkt kolla klart på Trolltider till maten då ju lucka 24 öppnats för längesen. Men det fick vänta då ettan bjöd på trevlig underhållning. Först Minnenas Television med Martin Ljung. Som spelade fantastiskt ihop med Birgitta Andersson. Efter ett litet uppehåll för nyheterna kom klassikern Herr och fru Papphammar med Gösta Ekman i sitt esse. Och slutligen som sig bör en trettondagsafton: Eva Rydberg från Fredriksdal i underbara sommarstaden Helsingborg. Andersson + Rydberg: där fick man en uppvärmning med bägge Trolltidersystrarna (Tova & Kleva / Daisy & Gloria)!

Eva Rydberg och Johan Ulveson spelade även de fantastiskt ihop i klassiska Gröna hissen. Liksom det unga paret till "jitter-byggare" (och med efternamnet Rydberg). Primadonnornas afton denna TV-kväll. Gröna hissen, ja. Med tanke på häxblandningarna och bakfyllorna kändes det helt OK att dricka Willys äpple-apelsin-morots-juice till. Häxblandning som häxblandning. Föreställningen är väl inte världslitteratur, men utmärkt som må bra-underhållning. Dessutom bjöd den på mängder av citat man önskar att man skrivit upp. Om man nu älskar uttryck som "hög barm och låg moral", vilket man ju gör. Det roligaste var den "lustiga" slogan: Låt inte såret vara!

Så kul var det väl inte? OK. Spooky då. När jag fikade med mina väninnor igår och min överläpp började blöda och jag inte kunde låta bli att slicka på det och ha mig sa Therese mittemot: "Låt det vara!" Jag skrattade och sa: "Det är svårt när du säger så roliga saker! Låt det vara!"

Efter tre timmar svensk revy/komedi/fars/folklustspel på SVT återgår jag till nya plattan med Sodom. Vardagsmys ska vara en kulturell häxblandning. Jag har lite mat kvar när jag återvänder till TV-soffan. Och den däringa juicen som gör en frisk efter fantom-fyllesjukan man fick av Gröna hissen. Föreställningen alltså, inte drinken. Det var bättre när Tova & Kleva drack sig salongsberusade på punschpralin. Ytterligare en scen som knappast överlevt dagens politiskt korrekta barnprogramscensur.

"Smula sönder loppeben
Och sen riva ris av en
Blanda väl med ormbunksris
Borsten från en knorrlös gris

Riva, blanda, röra, hacka
Bärfis, lus och kackerlacka
Ta sen fort en spindellort

Av denna smörja noga rörd
Blir den som får den snart förstörd

Häck väck våt fläck
Häck väck våt fläck"


Mys gott!

(V.I.F. Nils Poppe)

Inga kommentarer: