söndag 23 januari 2011

Om Gud - en kärleksblogg


Jag vet inte om jag är den förste någonsin som säger detta: Jag tycker om Gud!

Inte Gud som är allt och allt sånt där alltså. Utan den riktige Gud. Han i Bibeln. Han i Gamla testamentet.

Den svartsjuke Gud. Den mordiske Gud. Gud som vaknar på fel sida och låter sin gudomliga PMS gå ut över människorna. Som vågar vara ful och feg. Som vägrar se sina egna fel och brister. Som projicerar allt på alla andra.

Som ångrar sin Skapelse. Som tänker: Fan också!

Som dränker hela skiten. Hela sin avbild. När det inte längre känns lönt att plocka dessa misslyckade produkter en efter en... Palla vara en assasin när man är Allsmäktig...

Ändå är Gud storsint. Ärlig. Han vågar säga: Jag är en svartsjuk Gud! Innerst inne skäms han säkert. Inte över människorna i sig. Men över sig själv. Över sitt största misslyckande: Människan!

Gud är tragisk. Gud måste vara den mest ensamma någonsin. Han har ju aldrig haft någon vid sin sida. Någon som bryr sig om. Någon att vara svag hos. Någon att krama och gråta i knäet hos. Bara skapelser. Underdådiga änglar som ibland gör uppror. Människor som suger. Falskhet. Otro. Oro.

Människan är befläckad av fel och brister. Verkligt pinsam. Människan är Guds avbild. Om Jakob brottas med Gud brottas Jakob med sig själv. Tro fan att människan skapade Gud.


Jag vet inte om jag är den förste någonsin som säger detta: Jag tycker om Gud!

Inte Gud som är allt och allt sånt där alltså. Utan den riktige Gud. Han i Bibeln. Han i Gamla testamentet.

8 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Hej där din smarta poet
Kom hit ska du få en fet...
Kram!

Det bästa jag läst på länge
Och då har jag ändå läst en del..

En del av mina läsare ( på bloggen) undrar "Var får du allt ifrån? makalöst bra och intressant!"

Konstaterar att du är som blomsteraffären i LönsBOA heter: "ETT STRÅ VASSARE";)

( gör en ödmjuk, liten knyck på nacken mot ditt håll:P)

Caligula sa...

Visste inte hur folk skulle reagera på detta. Om de skulle reagera alls. Tankar jag burit med mig länge. I synnerhet när "humanister" (även ateister!) och "vänsterkristna" vill stryka bort Gamla testamentets Gud ("Första Förbundet") ur Bibeln av "moraliskt uppbyggliga (*klööök*)" skäl och bara ha hippie-Jesus ("Andra Förbundet") kvar. Förinta en världsreligion (judendomen) m.a.o....

Caligula sa...

Men så får man två rörande svar omgående: Broder Daniel länkar vidare på Facebook och Ladyintuition svarar som hon gör! :-P

Jag är knappast någon poet. Jag skäms när jag skriver som om det låter som poesi (men "tvingas" till det ibland).

Blir dock rörd när jag läser såna här kommentarer! :-D

Vill ha kramar istället för smällar! Annars blir man som GT-Gud (låter som en gangsta!)! Men falsk blygsamhet är förbjudet här! Jag skriver en massa skit när du skriver en massa tänkbart! KRAAAM! ;-P

Ladyintuitionstardust sa...

Ja, och då kan man "osökt" fundera över om det är människan som danar om GUD eller vem som skapar vem...
Eller om människan försöker dana om Den Evige oföränderlige?

"Gud är ett ostöpt ljus."/Rats Monander

;P

Caligula sa...

Underbart uttryck av "Rats"! (L)JUST SÅ är det! :-D

Ladyintuitionstardust sa...

Din kommentar kom under tiden jag skrev min andra;P Du skriver inte en massa skit, du skriver en massa poesi vare sig du vill det eller inte!

Falsk blygsamhet är det inte;) det är snarare klädsam blygsamhet;)

Länkar nog snart till detta i ett blogginlägg, om det är ok?
Fast det blir nog inte ikväll... för nu är det sovdax, men FÖRST LÄSdax:)

Caligula sa...

Länka hur mycket Du vill! Tror det är Guds vilja! Kram! ;-p

Ladyintuitionstardust sa...

Självfallet, å den må vi låta ske!