tisdag 17 april 2012

Aprilväder - en orientalisk blogg


Tekaka med rökt korv till kaffet. Sen till Osby för SFI-lektion. Kände mig konstigt pigg imorse. Skulle nog bli en bra tisdag. Ruby Tuesday.... Melanie i lurarna. I'm not sleepy and nobody cares where I'm going....

Sol i Kristianstad. Sol i Hässleholm. Men sen hände något.... Snö och djup barrskog...? Göinge är fan Norrland....!

SFI-lektionen hade som tema världsreligionerna. Att dessa har samma kärleksbudskap. Att de samlas även i Sverige. Men kanske bör bjuda varandra på lämplig mat. Och i klassen jag hade fanns nästan ett land för varje elev. Jag började med att låta dem presentera sig. Typ nästan hela världen. Nästan alla var gifta och hade ett par barn. Hade bott i Sverige ett par månader eller år. Och samtliga satt och hade lektion med mig. Oavsett kön eller etnicitet. Trevligt!

Mycket kul med SFI! Fick höra av en av dem efteråt: "Du visade dig idag mycket bra, mycket bäst!" Det rättade jag inte ens! Annars är man ju som lärare born to be sämst! Inget fel på invandrare!

Dödtid i Hässleholm som jag slog ihjäl (kan man slå ihjäl dödtid?) med en kebab i pita på Oriental. Klassiskt! Kladdigt! Smaskigt! Blandad sås är bäst!

Väl hemma planerade jag att fira vinterns ankomst under täcket. Vårväder i Kristianstad... aldrig får man gå i ide med gott samvete! Aprilvädret har nog aldrig varit så apriligt som just nu. Årstiderna kommer och går med sekunders mellanrum. Vädergudarna har fått både frispel och tuppjuck. Tur man har en skön vinterjacka och varken hatar snö eller sol (men FAN vad jag vill ha vår-sommar ändå)!

Men italiensk köttfärsgryta ska det bli ikväll! Riktigt het! Vitlöksbaguette till!

För övrigt misstänker jag att Anders Breivik käkat för lite kebab!

Inga kommentarer: