fredag 20 april 2012

Stand up and shout! (till mina elever)


Diskutera politik & ideologi och annat kul. Öppet och utan pekpinnar (men försök till att slå hål på vissa "invandrarkritiska" myter). Och få betalt för det. Arbetslinjen gräver sin egen grav, haha! Belönas med att kasta i sig kaffe & tekaka med salami!

Mina industri-elever är flitigare och smartare i samhällskunskap än många som läser samhälle (där jag självfallet inte syftar på "mina egna"). Skönt att få sina positiva klassfördomar bekräftade. Osby är dessutom intressant då Centern har fler mandat än Moderaterna. Ibland är en fredag förmiddag med arbete roligare än en fredagskväll med öl. Skål (i kaffe)!

Jag ogillar skarpt uppdelningen av "teoretiskt sinnade" och "praktiskt sinnade" elever. Man är inte antingen eller. Man är både ock. Mer eller mindre. De som vill jobba "med kroppen" är inga robotar. De som vill jobba "med hjärnan" är inga datamaskiner. Att skapa ett bokstavligt klassamhälle redan från första klass är något jag aldrig kommer att förlåta herr utbildningsministern. Jag var själv en skoltrött, men samhällsengagerad, gymnasieelev på ett praktiskt program och med tummen mitt i näven...!

Jag trivs såklart lika bra i mina andra elevers sällskap. Eftermiddagen bjöd mig på förtrollande resor i såväl fjärran länder som deras egna själsliv. Lärare ÄR världens häftigaste yrke. Inte minst på gymnasiet. "Vuxenblivandet" är som att se en puppa spricka och en fjäril flyga ut!

Slut för idag. Har pratat och tänkt oavbrutet i nio timmar. Ska bli skönt att bara öla, städa och hålla käften resten av kvällen. Men hamnar i Operation: dricka öl och lyssna på alla Dio-skivorna på raken! Så går man och vrålar Dio med hela kroppen istället....! \m/

Aftonens avslutande Dio-citat tillägnar jag alla mina elever. Inte för att de ska veta sin plats. Utan för att de ska inse sitt rätta värde (they have rainbows in their eyes). Trevlig helg!

You are the strongest chain
And NOT just some reflection
So NEVER hide again!

You are the driver!
You own the road!
You are the fire - go on explode!

You've got desire
So let it out!
You've got the power
Stand up and shout!!!!!

(R.J.D.)

Inga kommentarer: