Läste på text-TV ikväll att klyftorna i skolan ökar. Lagom till Klass 9A:s avslutning i kyrkan igår på TV. De som klarat de målrelaterade betygen är flest sen de infördes för ett tiotal år sen. Å andra sidan uppnår en tiondel av eleverna inte målen. Så gapet ökar.
Vad beror detta på? Måste det vara negativt? Om vissa blir bättre så kanske de sämre kan haka på? Lära sig av de bättre? Om de bättre sjunker till de sämres nivå så minskar ju gapet, men skulle det vara bra? Om de sämsta ökar lite och de bästa ökar mycket, så ökar ju gapet. Men bägge ökar ju och blir bättre?
Det handlar fortfarande inte om lärarna. Eller skolledningen. Eller 9A. Det handlar om Klass.
De som inte tror att det är meningsfullt försöker inte höja betygen. De som vet att de kan få jobb ändå kommer till skolan och håller kanske till godo med ett IG eller G. Trots att deras pluggmässiga kompetens ligger skyhögt över den hos många som går teoretiska program. Och, bäva pedagoger, de vet att de är bättre och är lättjefullt och lättsamt stolta över detta!
Detta visste jag innan jag påbörjade min yrkesbana och "kall" som samhällsorienterad lärare, med till största delen yrkesinriktade elever. Men skomakaren ska fan inte bara bli vid sin läst! Vi måste som Rousseau menade ha ett Samhällsfördrag! Där ALLA ska lära sig sina rättigheter och skyldigheter! Inte bara invandrare! Man ska fan lära sig ansvar och respekt! Och att inte bli pissad på!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar