fredag 19 september 2008

Elever på praktik

Jag får ofta höra på jobbet att ordningsreglerna är till för elevernas egen skull: om de inte sköter sig och kommer i tid till skolan så ska Belsebub själv ta dem när de gör det på en arbetsplats!

När jag gick Tvåårig Verkstadsteknisk Linje på gymnasiet i Olofström så hade vi självfallet praktik på Volvo. Inte särskilt många dagar. Fast det fanns verkligen old school-borrar och svarvar från 50-talet, såna vi hade i "wääkstan". Annars fick man mest s/f-vibbar av alla robotar från ABB.

Självfallet skolkade vi och jävlades. Lotta lovade att stämpla in mitt kort när det var min tur att "försova mig", men det glömde hon. Jag förlåter henne. Men den uppgörelsen hade vi.

Praktiken kändes som skolan. Och VAR skolan. Och tro fan det. Vi var utplacerade i praktik, var inte 18 år och fick därmed inte röra 99% av maskinerna. Vi hade inga anställningskontrakt och ingen lön. Jag känner inte det som att jag blev utnyttjad, jag fick borra och ha mig. Inga profiter till kapitalistsvinen där inte.

Sommaren efter sommarjobbade de flesta av oss på Volvo. Då var vi 18 och fick sköta våra egna maskiner. Vi fick lön. Vi fick ansvar. Vi skrev anställningskontrakt och en löjeväckande uppgörelse om tystnadsplikt. Vi blev medlemmar i Metall. Vi hade både skyldigheter och rättigheter.

Men detta var på Guldåldern. Då hade alla jobb i Sverige. Det som var bra för Volvo var bra för Sverige. Volvo gick med miljardvinster men blev ett frälse och slapp skatta eftersom sossedoktrinen "Det som är bra för Volvo..." gick djupt i sosseleden. Metall hade klistermärken med svenska flaggan och "Köp svenskt!" för Volvos skull. Skattebetalarna finansierade Scan Link (PG Gyllenhammars egna tillskänkta motorväg) och Volvos fabriker i Kalmar och Uddevalla (i sistnämnda fallet revs varvet för Volvos skull, minns ännu TV-bilderna när Kranen föll tre år innan Berlinmuren).

Jag vet inte hur det är idag. Men jag propsar på kravet skyldigheter-rättigheter. Ge eleverna möjligheter till detta! När de praktiserar gör de det under anställningskontrakt med kollektivavtal! Kommer de sent får de avdrag på lönen! Missköter de jobbet får de en spark i röven! Sköter de sig får de förlängd anställning och förhöjda lönegrader! Kan det bli mer pedagogiskt, så säg? Dessutom skulle branscherna fylla upp sina kvoter av anställda och skolorna som bedriver praktiska program få slagsmål om elevplatserna!

Men som vanligt är det dumsnålheten som härskar!

Inga kommentarer: