fredag 15 maj 2009

Sjuka filmer & gentila elever

Jag hade en massa dötid att slå ihjäl mellan lektionerna på jobbet idag. I hallen när man kommer in finns ett par bord och höga barstolar som jag satte mig på. På väggen hade de slagit upp en TV-skärm som visade en film non-stop. Utan ljud. Filmen var gjord av CNN m.fl. och handlade om de mänskliga rättigheterna. De visade upp små korta filmsnuttar som illustrationer till var och en av rättigheterna. Det hela kändes bokstavligen som Orwells "1984": TV-skärmen som oavbrutet visade upp budskap och slagord som en hjärntvätt. Filmerna var amerikanskt pinsamma med söta små barn som var väldigt uppsminkade för bildskönhetens skull. Handlingen extremt töntig. Påminde om frikyrkliga uppbyggelsefilmer. Men det jag kände mig riktigt illa till mods av var det ljudlösa upprepande upprapandet av fraser och budskap. Missförstå mig rätt: intentionen var säkert bra och det är skitviktigt att både eleverna och en själv lär sig de mänskliga rättigheterna. Men jag skulle vilja skapa en ny mänsklig rättighet: Rätten att slippa hjärntvätt.

När jag jobbat klart var eleverna underbart gentila, hövliga och hjälpsamma. En kille väntade in min hiss och öppnade dörren till mig, några tjejer skjutsade hem mig i bil. Vilket gjorde att jag slapp en lång och jobbig kryckrunda hem i en slags nederbörd som jag inte vet om det var regn, hagel eller snö. Med såna elever behöver man inga änglar! Och de som gnäller på dagens ungdom ska jag se till själva går på kryckor!

Eftersom jag fyller år imorgon... förlåt, idag!, passade jag på att köpa en massa smaskens på både Netto och Domus! Får bli vitlöksmarinerad fläskfilé och potatisgratäng som födelsedagsmiddag! Och heta ostbågar som tilltugg till vinet! Och glass eller nåt när syrran och hennes familj dyker upp!

Ikväll satt jag och och en kompis och kollade på TV och en riktigt skruvad italiensk film jag hyrt av nån anledning. Antagligen för beskrivningen: sataniska riter, vampyrer o.s.v. Om det ska föreställa en skräckfilm var den riktigt pinsamt oläskig. Snarare skrattretande. Med tanke på alla scener med nakna brudar skulle jag snarare vilja klassa den som en mjukporrfilm. Den var i alla fall så usel att den var en fröjd att titta på. Skulle gissa att den var från slutet av 60-talet. Men sjuka filmer och italienare är ju snarare en regel än ett undantag. Och 60-talet var coolt!

2 kommentarer:

Lolla sa...

Grattis på födelsedagen gubbfan! ;-)

Caligula sa...

Tackor och bockar! =D