fredag 31 juli 2009

Bok-blogg

Jag började dan med att bli klar med Albert Camus "Främlingen". En fransk kille i Algeriet döms oskyldigt för mord på sin egen moder. Rättegången är en parodi och fängelseprästen vill han slippa. Jag får nog läsa mer av Camus för att fatta hans storhet. "Främlingen" var OK men en bok man glömmer ganska snart. Den fick mig mest att tänka på Kafkas "Processen", en bok och författare som inte heller säger mig särskilt mycket. Jag läste helt appropå i eftermiddags i Böckernas Klubb att Kafka nog led av Aspergers syndrom. Jahapp. Det har funnits moderna människor i 400.000 år, bokstavsdiagnoser har funnits i högst ett par decennier. De som är mest kåta på att diagnosticera andra lider uppenbart själva av autism. Eller neurobiologisk obildning.

Jag började på Åsne Seierstads "Bokhandlaren i Kabul". Den verkar intressant som afgansk nutids- och kulturhistoria. Åsne har fått mycket skit, jag väntar med mitt omdöme tills jag är klar. Men än så länge trivs jag med henne i Kabul. Vill åka dit. Men när jag gick ut på balkongen och till affären och bara mötte bruna män med svart skägg och mössa på hjässan och kvinnor med slöja kändes de tankarna som att gå över ån. Dessutom är de trevliga och har inte halshuggit mig än vad jag märkt.

Fortsatte med Jan Myrdals Strindberg-biografi. Riktigt jävla bra och kommer att få en egen blogg.

Böcker är livet! Eftersom man inte är en svensson som måste arbeta, sova och knulla har man tid med slikt! Ave Libris!

1 kommentar:

dyermaker sa...

Härligt blogginlägg, med intressanta synpunkter - inte minst på det där med diagnoserna!

Och... jag hinner också läsa väldigt mycket nuförtiden... ;)