söndag 5 juli 2009

Söndagsblogg 1 - sludge/postmetal-mangel


Så har ytterligare en vecka passerat i mitt liv. Den började underbart med Neurosis och Amenra på Debaser i Malmö. Två helgrymma konserter. Det sjuka är att jag råkat få med mig en skiva med Amenra till Göteborg där vi befann oss i samband med Metaltown innan vi åkte ner till Malmö i måndags. Vi satt och avnjöt dem samtidigt som vi spekulerade i om Neurosis skulle ha något förband. Plötsligt satt min polare på golvet framför syrrans lapp-topp och bara vrålade: Amenra skulle vara förband! Det var första gången vi var på Debaser i Malmö, men det visade sig ytterst lätt att hitta mitt i Folkets Park. Vi tog en öl i en av sofforna på uteserveringen och konstaterade att dit kan man ju sticka när som helst och bara, ja, ta en öl. Riktigt mysigt. Inne på Debaser var det inte mindre mysigt. Det gick åt en och annan öl även där i fåtöljerna. Bandmedlemmarna gick förbi och det var skitcoolt att se t.ex. Scott Kelly och Steve von Till från Neurosis äntra förbi i sina skägg. Träffade ett par bekanta som jag inte var beredd på. Trevligt. Den ena av dem är helt såld på proggig musik, krautrock och så och jag misstänkte/hoppades att han skulle kunna gilla banden även om han inte är inne på metal (eller något som kommit efter 80-talet). Men det gjorde han. Och jämförde deras känsla med Träd, Gräs och Stenar som han sett nyligen.

Amenra var en magnifik psykadelisk upplevelse. Filmsekvenserna i bakgrunden försvagade knappast upplevelsen (inte hos Neurosis heller). Det kändes som att få en lans med spriralsporrar av slipad diamat körd rakt genom tinningen och vriden runt (konstig liknelse kanske, men jag är konstig om ni inte märkt det innan). Jag skulle mer än gärna sett en hel konsert även med dem! Neurosis lirade 90 minuter och maglade både kropp och skäl. Gitarristerna och sångarna Kelly och von Till avslutade med att hjälpa till att banka puka. Atmosfäriskt, primitivt, vackert, grymt.... kan spruta ur mig hur många motsägelsefulla lovord som helst över konserten! Om det stämmer att det är sista chansen man har att se Neurosis så skulle det vara vansinne att missa detta.... vansinne! Helt sagolikt och hjärnmanglande! Detta två kvällar efter att man sett Cult of Luna på Metaltown! Snacka om en oförglömlig weekend i sludge/postmetallens tecken! Nu väntar man bara på att Isis ska dyka upp i samband med sin nya underbara platta!

(Bilden är snodd från spelningen på Debaser Medis i Stockholm, jag är inte den fotande typen)

Inga kommentarer: