tisdag 31 december 2013

Amanda & Edith ♥

15 mars blev jag och Steve hemsökta. Rättare sagt besökte vi KB i Malmö för att beskåda Amanda Jenssen. Vilket kom att bli ännu en oförglömlig upplevelse. Turnén kring nya skivan Hymns for the haunted satsade lite extra på de visuella inslagen med en spöklik scenbyggnad och känsla. Det var första gången båda såg denna väldigt levande och särpräglade artist. En scenpersonlighet i blodet. Ut i fingerspetsarna. Det spöklikt mystiska i Ghost och röjet i Happyland (i sistnämnda råkade jag där jag hoppade vilt längst fram vid scenen trampa en dam på tårna och fick skäll för att jag inte stod stilla - just forget!). Medmusikerna var eminenta. Amanda själv kan jag inte finna ord för. Hon är bara - Amanda Jenssen! Coctail-popens okrönta drottning! Edith Backlund agerade förband. En fantastisk sångerska och låtskrivare. Vilket jag självfallet berömde henne för då jag efter konserten fick en kram samt hennes autograf på armen. Tyvärr kapade jag inte armen och satte den på bokhyllan som minne. Minns dock kvällen. Och längtar efter nästa tillfälle att se Amanda och Edith tillsammans!

Inga kommentarer: