onsdag 11 december 2013

"Gemenskap och samhörighet"

Har jag rätt att kalla Sverigedemokraterna för "rasistiska, intoleranta och hatiska"? Många menar sig inte alls ha upplevt den bilden då de mött sverigedemokrater. Men om du varit muslim och med en annan hudfärg? Jag tror inte att alla medlemmar i SD hatar och hotar. Det är tanken om "fel kultur" jag motsäger mig. Som skrämmer mig. Jag ser ju vad som händer på andra ställen i Europa. Och det har de facto visat sig att ledande sverigedemokrater kör sitt spel bakom den "polerade" fasaden som "nättroll". Jag skulle helst se att de som dras till SD tänkte om. Jag känner ett flertal som kommer att rösta på dem för att de enbart ser att det är invandringen som hotar jobb och välfärd och skapar kriminalitet. Synd då det är människor jag tycker om. Och det viktiga är att visa på ett annat politiskt alternativ att lösa problemen. Inte att kasta skit och spä på motsättningar. Men jag ser SD som ett i grunden rasistiskt och intolerant parti. Och att jag har ett ansvar att tjata om detta. Som någon formulerade det: "Alla som röstar på SD är inte rasister. Men alla röstar på ett rasistiskt parti." SD säger att de vill ha mer "Gemenskap och samhörighet i samhället". Men gäller det för alla? Samhället är ju ändå vi tillsammans? Lika eller olika?

Inga kommentarer: