fredag 13 december 2013

Lussemat (en kaloririk blogg)

Planerade en vit helg men det får bli en svart... Apotekarnes julmust skummar lika bra som öl! I helgen ska jag bara sitta alldeles ensam i min lilla lya med tända ljus (köpte nya svarta antikljus idag), musik (julpsalmer med Sofia Källgren) och TV (SVT:s Öppet Arkiv är en outsinlig kulturskatt). Kaffe, choklad... och julmust. Efter gårdagen på Restaurang Viva i Lund där jag och Steve bjöds på en oförglömlig kväll med Jan Hammarlund (som jag lovar att återkomma till) kan det kännas skönt med lite ensamt mys hemma i soffan. Luciahelg. Vad äter man då? Bortsett från lussekatter och pepparkakor (som jag inte har)? På vår "lussevaka" igår blev det en god italiensk pizza (och en god tjeckisk öl). Vilket väl kan passa vid firandet av ett sicilianskt helgon (även om pizzan härstammar från Neapelbukten)? Ibland blir man bara sugen på något. Och man tager vad man haver (jag har som vana att bunkra frysen med röda prislappar). Ikväll blev det pulvermos och kokta smala korvar. Snabbt, onyttigt, okultiverat och gott. En massa grejer till: aromat, skånsk senap, ketchup, stark chilisås, vitlökssås, stark ajvar, bostongurka... bara att gegga på (fick överleva utan rostad lök)! Balkongkall julmust till detta! Min tallrik ikväll blev svensk kulturtradition när den är som bäst: inspiration från hela världen! Imorgon åker en kyckling in i ugnen! Jag är säkrad! Min lya är en bunker! En mysig sådan! Julefrid över er alla där ute! ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: