lördag 28 december 2013

Tankar i Karlskrona I - "Imperiets Hjärta"

Det är en lika exotisk upplevelse varje gång jag besöker Andreas i Karlskrona. För en grabb från Kristianstadsslätten utan en badsjö på mils avstånd. Här kan vi på somrarna på två minuter lämna soffan för att hoppa i havet från badbryggan. Karlskrona. En stad på vattnet. Ett Stockholm i miniatyr. Anlagd av en enväldig diktator till kung på ockuperat skåneländskt (läs: danskt) område. Rom hade Medelhavet. Karlskrona siktade på Östersjön. En strategisk flottbastion för det svenska stormaktsväldet. Karlskrona. "Imperiets Hjärta" som det står på Marinmuseum i en text från 1700-talet. Och jag som kommer på besök från Kristianstad. En befästningsstad anlagd av danske kong Christian IV på en ö i ett träsk till försvar mot svensken.... Jaja, då var då och nu är nu. Och vi behöver ju varken visum eller pass när vi besöker varandra! FN har bestämt sig för att Karlskrona tillhör Världskulturarvet. Och ska därmed bevaras för mänskligheten. Det tycker jag är bra. Karlskrona är inte en stad. Det är en hel värld. Det inser jag varje gång vi på somrarna åker på sightseeing med båt i Karlskrona skärgård. Om Kristianstad med omnejd är ett ekomuseum som kallas Vattenriket (en djungel och ett träsk) så är Karlskrona ett enormt marinmuseum. Det var inte många år sedan det vi nu kan beskåda var militära hemligheter. Här sticker ännu svarta u-båtar upp sina blänkande ryggar. Väl så. Hippien i mig mår bra av att militarismen i såväl regementsstaden Kristianstad som i örlogsstaden Karlskrona blivit kulturhistoriska museer!

Inga kommentarer: