tisdag 11 maj 2010

Bland pollen, kossor och burgare




Det blev lite sol på eftermiddan och kvällen ändå. Jag blev sugen på hamburgare och hittade nötfärs för halva priset på Domus i förmiddags. Så det blev 1,6 kilo med mig hem. Dock slängde jag bara hälften av färsen i metallbunken och rörde med träskeden ner med ägg, vitpeppar, cayenne och pressad vitlök. Jag penslade med BBQ-sås och kände mig riktigt häftigt amerikansk. Det fick grillas upp hemma i infragrillen, sommaren och utegrillandet får vänta ett tag till.

Appropå nötfärs såg jag denna kofamiljen som lekte omkring på en av ängarna när jag och en kompis tog en kvällspromenad i den nedåtgående solen. Kossor må ha det jobbigt med flugor, men undrar om de känner av pollensäsongen? Just nu är det grönare, blommigare och vackrare än nånsin ute på naturområdet, men det innebär också att pollen är som jävligast. Ögonen är röda, svider, kliar och rinner. Näsan nyser och snoret sprutar. Fråga mig inte hur många meter snytpapper det gick åt. Och det fortsätter inomhus. Är rädd att det blir en sömnlös natt igen. Med en dassarulle på armlängds avstånd från nannekudden (nån sängpartner att nysa ner har jag ju inte).

Vädret skiftar snabbt, och med det humöret och energin. Jag blev tvungen att sova middag innan jag började platta burgare. Lyssnade på Khoma som är världens bästa sova middag-musik. Sen blev jag pigg igen, solen kom tillbaka och jag satte på Bob Hund. Som jag inte är allergisk mot. Imorgon måste jag bara till apoteket och köpa nåt mot pollenallergi. Jävla vår och grönska; aldrig kan man få vara riktigt lycklig...

Kollade på den danska verklighetsbaserade filmen "Från olika världar" nyss. En sån där gulligt gripande grej om en ung tjej från Jehovas Vittnen som tvingas välja mellan sekten och kärleken. Religionen har utan tvekan sina onda sidor, även mitt ibland oss. I synnerhet om den egoistiska kärleken till sig själv förväxlas med kärlek till Gud.

Men tack gode Gud för kossorna och den andra goda maten i din fria natur! Med pollens avigsidor kunde du dock tänkt lite längre, eller? Men gladast är nog Apoteket!

Inga kommentarer: