tisdag 11 maj 2010

Hellre en rejäl rykande soppa än en fadd ljummen debatt!





Det var lite vårigt väder idag och jag promenerade in till stan. Bytte för första gången i år täckjackan mot skinnkavajen. Och tog min Therion-longsleeve så jag inte skulle få stryk av sverigedemokraterna på kvällen, haha. Jag promenerade in till stan. Lämnade ett par lappar på Arbetsförmedlingen. Jag blev servad av en väldigt trevlig tjej. De har ett flertal nya trevliga tjejer där. Som inte hunnit bli förhäxade än. Det gör det trevligare att komma dit, tidigare har det varit förknippat med ångest för mig.

Jag besökte Apoteket och blev servad av en trevlig dam även där. Jag uppskattar verkligen samhällsservice som gör skäl för namnet. Jag fick tips jag inte tänkt på gällande mina pollenbesvär: att vädra på kvällen istället för på dan, och skölja håret från pollen, att inte torka tvätt ute m.m. Som allergipiller valde jag att testa Loratadin. Kanske mest för prisets skull.

Jag besökte biblan medan jag väntade på Per-Ola som jag skulle gå med på debatten. Satt och läste Sweden Rock Magazine. Gick några rundor och kollade på nymöbleringen. Slogs ännu en gång av vilken fantastisk inrättning det är. Jag kan bläddra i Sweden Rock Magazine, jag kan bläddra i tidskriften Arbetarhistoria, jag kan botanisera bland seriealbum jag läste som barn, jag kan låna böcker av alla slag, surfa på nätet... allt helt kostnadsfritt. Om man inte tillhör de fjantar som förfasas över att betala lite skatt som man får mångdubbelt tillbaka.

Till de sistnämnda hör Sverigedemokraterna. Debatten mellan Sverigedemokraterna och Kommunistiska Partiet med respektive ungdomsförbund var en rejäl gäspning. Debatten var lokal och frågorna för kvällen var: *Arbetsmarknadspolitik, *Miljö och Energipolitik, *Välfärdspolitik och *Jämställdhet. Jag förstår inte själva syftet med debatten. En lokalpolitisk allmändebatt? Att KP ville visa att SD inte hade nåt att komma med utanför invandrarfrågan? Att SD ville visa att de hade en "allmänpolitisk bredd"? Stämningen mellan Ulf Johansson och Erik Tell från KP resp. RKU och Niclas Nilsson och Chang Frick från SD resp. SDU var kärvänlig. Vilket ju är rent hyfs i en demokratisk debatt. Dessvärre blev det inga direkta konfrontationer under debatten heller. Det hela var verkligt tamt från bägge hållen. (Det snackades t.o.m. om att "diskutera över kaffebordet" snarare än att "debattera" inledningsvis.)

Chang Frick är småföretagare och tidigare MUF:are. Och SD lät överhuvudtaget som Moderaterna eller nåt annat Alliansparti (Niclas Nilsson hyllade ofta regeringens ekonomiska politik). De visade sig åtminstone inte vara något vänsteralternativ för (be)svikna sosseväljare. Skatterna ska helst halveras. De anställda inom privat sektor är närande, de inom offentlig tärande. Kärnkraft är säkert och bra, allra bäst på en privat marknad. O.s.v. Kommunisterna försökte få fram att det var bra med skatter och att en kortare arbetsdag skapar fler jobb. Det konstaterades hela tiden att sverigedemokraterna var för mer privat ägande, kommunisterna för mer offentligt. Typ inget att tjafsa om. Lyckligtvis kom de in på invandrarpolitiken ibland, frågan som det skulle kunna vara en vits att debattera med SD om. Men även här var tassarna indragna. LAS måste ses över så stackars invandrare inte ska behöva gå först (tillsammans med ungdomarna). Invandrarna kostar dock lite för mycket. Barnen och pensionärerna då, de "tärande". Så blev det lite skön SD-cynism ändå.

Jag och Per-Ola stack till bussen när det var en kvart kvar. Publiken hade inte ens fått komma in och det kändes som sagt som en salongsfähig diskussion över kaffebordet. Kommunisterna tycktes mest vilja visa hur mycket gemensamt de hade med sina sverigedemokratiska kollegor till "fritidspolitiker". Folkligt värre. Hujedamej...

Väl hemma gjorde jag novembersoppa (nötfärs, potatis, lök, paprika, vitlök och en jävla massa kryddor). Och lyssnade på Exodus nya "Exhibit B: The Human Condition" för första gången. Smått förutsägbart, men fan så mer uppiggande, argare, riffigare och rakare än gäspdeba...diskussionen mellan "höger- och vänsterextremisterna".

Hellre en rejäl rykande soppa än en fadd ljummen debatt!!!!

2 kommentarer:

Chang Frick sa...

Jag håller med om att det var en ganska "sömnig" debatt. Det kunde vara lite mer fart i den kan man tycka, fast för egen del så hade man tagit debatter hela dagen på en gymnasieskola i Karlshamn.

Vi får hoppas på lite mer drag i debatter framöver :)

Caligula sa...

Jag förstod att både du och Niclas varit ute på skolor, Chang. Du hade varit på Väggaskolan? Är du från Karlshamn? Tycker du pratar lite så? :-)

Uffe och Erik hade väl jobbat. Men egentligen är det inte där jag menar att det var sömnigt. Jag hade velat ha en debatt som bestod av två höghastighetståg som krockar! Blod som sprutar! En rejäl ideologisk konfrontation! Krig med ordet och argumenten som vapen! Varför skulle just sverigedemokraterna och kommunisterna vara alternativ till det etablerade? Kör då stenhårt med era invandrar- respektive kapitalist-kort! Ni i SD lät som regeringen. KP som "oppositionen". Och då kan man ju lika gärna rösta på nån av dem. Eller skita i det. Eller? ;-)